dc.contributor.author | Bjørnstad, Roger | |
dc.contributor.author | Prestmo, Joakim Blix | |
dc.date.accessioned | 2011-05-11T13:47:01Z | |
dc.date.available | 2011-05-11T13:47:01Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Samfunnsøkonomen, Årg. 64, nr. 8 (2010), S. 4 – 13 | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-5250 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/177772 | |
dc.description | Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Samfunnsøkonomenes Forening. | en_US |
dc.description.abstract | Vi viser i denne artikkelen at skillet mellom strukturelle og konjunkturelle endringer i statens
underskudd er svært uklart. Det avhenger av metoden for aktivitetskorrigering, sjokkene økonomien
opplever og nøyaktig hvilke budsjettposter man velger å aktivitetskorrigere. Våre beregninger
viser at man med dagens metode ikke klarer å aktivitetskorrigere mer enn om lag halvparten
av de automatiske stabilisatorene. Dette innebærer at underskuddet øker i dårlige tider både før og
etter aktivitetskorrigering og selv uten diskresjonære finanspolitiske motkonjunkturtiltak. Dermed
bør man være varsom med å tolke det aktivitetskorrigerte budsjettunderskuddet som et mål for
bærekraften i offentlige finanser. Det er imidlertid viktig å foreta en aktivitetskorrigering av statsbudsjettet,
for hvis det strukturelle underskuddet øker i gode tider bør varsellampene lyse. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Samfunnsøkonomenes Forening | en_US |
dc.relation.uri | http://samfunnsokonomene.no/ | |
dc.subject | Pengepolitikk | en_US |
dc.subject | Statsbudsjettet | en_US |
dc.subject | Samfunnsøkonomi | |
dc.title | Er det strukturelle underskuddet et godt mål på den løpende bruken av oljepenger? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.source.pagenumber | 4 – 13 | en_US |
dc.source.volume | Årg. 64 | |
dc.source.journal | Samfunnsøkonomen | |
dc.source.issue | Nr. 8 | |