dc.contributor.author | Bye, Brita | |
dc.date.accessioned | 2012-08-14T13:09:32Z | |
dc.date.available | 2012-08-14T13:09:32Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.issn | 1503-9595 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/178080 | |
dc.description.abstract | Avgiftene i samferdselssektoren skal både skaffe inntekter til staten og korrigere for miljøskader, kø og ulykker. Det er utfordringer knyttet til utformingen av begge typer avgifter. Høye engangsavgifter på bil gir vridningseffekter som kan gi økonomisk tap for samfunnet. Veiprising vil gjøre det mulig å differensiere mellom hvor og når bilkjøringen foregår, og er et bedre virkemiddel mot lokale miljøskader, kø, veislitasje og ulykker enn dagens drivstoffavgifter. For å løse globale miljøproblemer bør all internasjonal samferdsel inkluderes i internasjonale miljøforpliktelser og pålegges globale klimavirkemidler. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Radikalt økonominettverk | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Radikalt økonominettverks skriftserie RØST: Samferdsel;2011-01 | |
dc.subject | Avgifter | no_NO |
dc.subject | Norge | no_NO |
dc.subject | Samferdsel | no_NO |
dc.subject | Bensinavgifter | no_NO |
dc.subject | Miljøavgifter | no_NO |
dc.subject | Klimatiltak | no_NO |
dc.subject | Særavgifter | no_NO |
dc.subject | Indirekte skatter | no_NO |
dc.subject | Skatteinntekter | no_NO |
dc.subject | Bilavgifter | no_NO |
dc.subject | Skriftserier | no_NO |
dc.title | Avgifter i samferdselssektoren - hvor egnet er virkemiddelbruken? | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | no_NO |
dc.source.pagenumber | S. 17-23 | no_NO |