Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoltsmark, Bjart
dc.date.accessioned2012-07-09T14:48:58Z
dc.date.available2012-07-09T14:48:58Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationSamfunnsøkonomen, Årg. 126, nr. 5 (2012), S. 4-11no_NO
dc.identifier.issn1890-5250
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/178116
dc.description.abstractVi har verdens sterkeste virkemidler for støtte til elbiler. Det medfører at antall elbiler vokser raskt her hjemme. Blir konsekvensen mer biltrafikk og større miljøproblemer? Ettersom biltrafikk medfører støy, luftforurensing, offentlige utgifter i forbindelse med ulykker samt utbygging og vedlikehold av veier, har vi i Norge et system der staten trekker inn betydelig proveny via drivstoffavgifter, årsavgifter og bompenger. Engangsavgifter ved anskaffelse er derimot i større grad fiskalt begrunnet, men er avgifter som trolig har gode fordelingsegenskaper, jfr. NOU 2007:8 En vurdering av særavgiftene. Elbiler er fritatt for merverdiavgift og engangsavgift ved anskaffelse • De parkerer gratis på offentlige p-plasser • De passerer gratis gjennom de fleste bomstasjoner og flere fergesamband • De kan kjøre i kollektivfeltene • De har halvert firmabilbeskatning og redusert årsavgift/ veiavgift De kan lades kostnadsfritt på et gradvis mer omfattende nett av offentlig finansierte ladestasjonerno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherSamfunnsøkonomenes foreningno_NO
dc.subjectSamfunnsøkonomino_NO
dc.subjectElbilerno_NO
dc.subjectKlimautslippno_NO
dc.subjectAvgiftspolitikkno_NO
dc.subjectKlimapolitikkno_NO
dc.subjectCO2-utslippno_NO
dc.subjectElektriske bilerno_NO
dc.titleElbilpolitikken - virker den etter hensikten?no_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO
dc.source.pagenumber4-11no_NO
dc.source.volumeÅrg. 126no_NO
dc.source.journalSamfunnsøkonomenno_NO
dc.source.issueNr. 5no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel