dc.contributor.author | Melby, Ingrid | |
dc.contributor.author | Halvorsen, Elin | |
dc.date.accessioned | 2010-12-02T10:09:29Z | |
dc.date.available | 2010-12-02T10:09:29Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Økonomiske analyser, Årg. 28, nr. 2 (2009), 10-13 | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-5625 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/178297 | |
dc.description | Ved bruk av materiale fra denne publikasjonen skal Statistisk sentralbyrå oppgis som kilde. Artiklene er tilgjengelig på internett: www.ssb.no/oa | en_US |
dc.description.abstract | For noen skattytere kan utlignet skatt bli forholdsvis høy, samtidig som den alminnelige inntekten er relativt
lav. Den såkalte 80-prosentsregelen innebærer at formuesskatten skal settes ned dersom summen av formuesskatt
og skatt på alminnelig inntekt overstiger 80 prosent av skattyters alminnelige inntekt. Det er i hovedsak
personer med svært høy nettoformue som får redusert skatten som følge av denne særregelen. I 2007 var de
samlede nedsettelsene med 80-prosentsregelen om lag én milliard kroner, hvorav over halvparten tilfalt de 100
mest formuende. Regelen er opphevet fra og med 2009 som del av regjeringens tiltak for å skjerpe skattene til
de aller rikeste. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statistisk sentralbyrå | en_US |
dc.subject | Skatter | en_US |
dc.subject | Skatteregler | en_US |
dc.subject | Formueskatt | en_US |
dc.title | Skattebegrensning gjennom "80-prosentsregelen" | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.source.pagenumber | 10-13 | en_US |