Innovasjon i norsk næringsliv
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/178395Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Økonomiske analyser, Årg. 26, nr. 2 (2007), s. 11-21Sammendrag
Innovasjonsstatistikk gir en klar pekepinn på næringslivets evne til omstilling og nyskaping. I overkant av en fjerdedel av norske foretak introduserte nye eller vesentlig forbedrede produkter eller prosesser i undersøkelsesperioden,
og kan kalles innovative. Dette innebærer at innovasjonsaktiviteten er noe redusert
sammenlignet med tidligere undersøkelser. Store foretak er langt oftere innovative enn små foretak, og
foretak innen industrien oftere enn tjenesteytende foretak. Innovasjonsarbeidet oppleves i all hovedsak som vellykket av foretakene selv, og særlig ser vi at samarbeid om innovasjon er viktig for å lykkes med innovasjonsarbeidet.
Innovasjonsundersøkelsen 2004 viser at andre former for innovasjon, som organisatorisk og markedsmessig innovasjon forekommer langt hyppigere blant foretak som også hadde produkt- og prosessinnovasjon, enn blant de enhetene som ikke er teknologisk innovative.
Beskrivelse
Ved bruk av materiale fra denne publikasjonen skal Statistisk sentralbyrå oppgis som kilde. Artiklene er tilgjengelig på internett: www.ssb.no/oa