dc.contributor.author | Larsen, Erling Røed | |
dc.contributor.author | Aasness, Jørgen | |
dc.date.accessioned | 2011-02-24T13:01:52Z | |
dc.date.available | 2011-02-24T13:01:52Z | |
dc.date.issued | 2002 | |
dc.identifier.citation | Økonomiske analyser, Årg. 21, nr 6 (2002), S. 52-58 | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-5625 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/178806 | |
dc.description | Økonomiske analyser er tilgjengelige via www.ssb.no | en_US |
dc.description.abstract | Transportmåter som fly og taxi er mer energikrevende og forurensende enn transportmåter som sykkel,
buss og moped, ifølge ulike indikatorer. Samtidig etterspørres fly og taxi relativt mer av rike husholdninger
og sykkel, buss og moped relativt mer av fattige husholdninger. Dersom prisene på transportformer er lavere
enn samfunnets kostnader, er det behov for miljøkorrigerende avgifter, såkalte grønne skatter. Ettersom
rike og fattige husholdninger systematisk løser sine transportbehov på ulike måter, har slike grønne skatter
fordelingsvirkninger. Miljøskatter på luksusmåter av transport vil ramme rikere husholdninger mer enn
fattige, mens miljøskatter på nødvendighetsmåter av transport vil ramme fattige husholdninger mer enn
rike. De empiriske indikatorene tyder på at det er mulig både å oppnå mål om bedre miljø og jevnere fordeling
ved grønne skatter på transport. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statistisk sentralbyrå | en_US |
dc.subject | Grønn skatt | en_US |
dc.subject | Miljøavgifter | en_US |
dc.subject | Transportpolitikk | en_US |
dc.title | Fordelingsvirkninger av grønne skatter på transport | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.source.pagenumber | 52-58 | en_US |