Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Erling Røed
dc.contributor.authorAasness, Jørgen
dc.date.accessioned2011-02-24T13:01:52Z
dc.date.available2011-02-24T13:01:52Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.citationØkonomiske analyser, Årg. 21, nr 6 (2002), S. 52-58en_US
dc.identifier.issn1504-5625
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/178806
dc.descriptionØkonomiske analyser er tilgjengelige via www.ssb.noen_US
dc.description.abstractTransportmåter som fly og taxi er mer energikrevende og forurensende enn transportmåter som sykkel, buss og moped, ifølge ulike indikatorer. Samtidig etterspørres fly og taxi relativt mer av rike husholdninger og sykkel, buss og moped relativt mer av fattige husholdninger. Dersom prisene på transportformer er lavere enn samfunnets kostnader, er det behov for miljøkorrigerende avgifter, såkalte grønne skatter. Ettersom rike og fattige husholdninger systematisk løser sine transportbehov på ulike måter, har slike grønne skatter fordelingsvirkninger. Miljøskatter på luksusmåter av transport vil ramme rikere husholdninger mer enn fattige, mens miljøskatter på nødvendighetsmåter av transport vil ramme fattige husholdninger mer enn rike. De empiriske indikatorene tyder på at det er mulig både å oppnå mål om bedre miljø og jevnere fordeling ved grønne skatter på transport.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.subjectGrønn skatten_US
dc.subjectMiljøavgifteren_US
dc.subjectTransportpolitikken_US
dc.titleFordelingsvirkninger av grønne skatter på transporten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.source.pagenumber52-58en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel