Modellering og analyse av husholdningenes valg av biltyper
Research report
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1686]
Abstract
Denne rapporten dokumenterer strukturen til en modell for husholdningenes valg
av biltyper i Norge. Formålet med en slik modell er å lage modellkonsistente
fremskrivninger av husholdningenes energibruk til egentransport, samt å analysere
politikk som stimulerer innfasing av klimavennlige biltyper. Som en illustrasjon av
modellens egenskaper er det laget en fremskrivning av husholdningenes kjøp av
forskjellige biltyper, samt forbruk av ulike typer energi forbundet med disse
biltypene. Med utgangspunkt i denne fremskrivningen analyserer vi effekten av å
innføre en skatt som øker prisen permanent på bensin med 50 % og effekten av å
innføre en skatt som øker prisen permanent på både bensin og diesel med 50 %.
Modellen spesifiserer fem forskjellige biltyper: Plug-in hybrid-, bensin-, diesel-, elog
hydrogenbiler. Husholdningenes etterspørsel etter hver at disse biltypene, som
genererer etterspørselen etter de ulike drivstoffene, er bl.a. avhengig av
typespesifikke drivstoffavgifter og typespesifikke engangsavgifter på bilkjøp. På
denne måten tar vi hensyn til at skattekilene på de forskjellige bil- og
drivstofftypene varierer. Disse ulike skattekilene vil gi opphav til ulike vridninger i
allokeringen av konsumet av bil- og drivstofftyper.
I denne modellversjonen følger utslippet fra bilmarkedet bruken og
sammensetningen av de ulike drivstofftypene. Dette innebærer at forbruk av
konvensjonelt drivstoff genererer utslipp av klimagasser, mens forbruk av
klimavennlig drivstoff ikke genererer utslipp.