Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? En kvantitativ studie
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2440078Utgivelsesdato
2017-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1686]
Sammendrag
Denne rapporten analyserer forskjeller mellom skolers og kommuners bidrag til
elevers resultater på nasjonale prøver og eksamen, gjennom beregning av skolebidragsindikatorer.
En skolebidragsindikator er et justert resultat1 og kan tolkes
som det resultatet en skole ville ha fått, dersom elevgrunnlag var gjennomsnittlig
(med tanke på de elevkjennetegnene som er inkludert i beregningen). Skolebidrag
kan derfor brukes til å sammenligne skoler med ulik elevsammensetning.
I rapporten presenteres skolebidragsindikatorer for småskoletrinnet, mellomtrinnet
og ungdomstrinnet. Det er viktig å være oppmerksom på at skolebidragsindikatorene
som beregnes og presenteres i denne rapporten er begrensede, men
viktige mål på skolers bidrag til elevenes læring. Skolebidragsindikatorene på
småskole- og mellomtrinnet egner seg godt som mål på skolens bidrag til elevenes
grunnleggende ferdigheter i engelsk, lesing og regning. På samme måte er
skolebidragsindikatorene på ungdomstrinnet gode mål på skolens bidrag til
elevenes læring i eksamensfaget eleven kommer opp i. Utover dette, sier ikke
indikatorene noe om skolens bidrag til elevenes læring i andre fag eller skolens
evne til å ivareta andre deler av skolens oppdrag.
Et viktig funn er at forskjeller i grunnskolen er vesentlig mindre når det gjelder
skolenes bidrag til elevenes læring, sammenlignet med ujusterte skolegjennomsnitt.
Det er altså mindre forskjeller i skolers bidrag til elevenes læring, enn ujusterte
resultater fra nasjonale prøver og eksamen kan gi inntrykk av. Dette betyr at en stor
del av observerte resultatforskjeller mellom skoler i ujusterte resultater kan
forklares med elevsammensetning.