dc.contributor.author | Amdam, Sverre | |
dc.coverage.spatial | Norge (Norway) | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2017-08-02T12:33:27Z | |
dc.date.available | 2017-08-02T12:33:27Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-537-9575-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2449756 | |
dc.description.abstract | Statistisk sentralbyrå har gjennomført utvalgsundersøkelser om bruk av
massemedier siden 1967. Fra og med 1991 har SSB gjennomført kvartalsvise
mediebruksundersøkelser, som har blitt sammenfattet i en årlig rapport. Formålet
med undersøkelsen er å gi en samlet framstilling av nordmenns bruk av ulike typer
massemedier og tilgangen på slike medier. Årlig publiseres resultatene i Norsk
mediebarometer.
Til undersøkelsen i 2014 ble det trukket et utvalg på 2 996 personer i alderen 9–79
år. Undersøkelsen ble gjennomført som en telefonundersøkelse, og dataene ble
samlet inn i fire runder, en for hvert kvartal. Svarprosenten for undersøkelsen ble
64 prosent (andelen av utvalget som ble intervjuet).
Frafall kan føre til utvalgsskjevhet, noe som innebærer at nettoutvalget (de som er
intervjuet i undersøkelsen) ikke nødvendigvis er helt representativt for målgruppen.
Den mest vanlige årsaken til frafall er at vi ikke kommer i kontakt med personene
som er trukket ut, dernest at folk ikke ønsker å delta. For å korrigere for noen av
skjevhetene i forbindelse med frafall vektes dataene i analyser.
Dataene som hentes inn kompletteres med opplysninger fra register. Før intervjuet
kobles det til opplysninger om hvem som bor i husholdningen, bosted og
arbeidssted. Opplysningene kontrolleres under intervjuet. I ettertid kobles det på
informasjon om utdanning | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Notater / Documents;2017/27 | |
dc.relation.ispartofseries | | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Medieundersøkelser | nb_NO |
dc.subject | Statistikkproduksjon | nb_NO |
dc.subject | Dokumentasjon | nb_NO |
dc.title | Mediebruksundersøkelsen 2014 : Dokumentasjonsrapport | nb_NO |
dc.type | Working paper | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 23 | nb_NO |
cristin.fulltext | | |