Grunnskoleresultaters betydning for gjennomføring av videregående opplæring
Report
View/ Open
Date
2020-09-15Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1696]
Abstract
Statistisk sentralbyrås offisielle statistikk over gjennomføring i videregående
opplæring viser at gjennomføringsgraden i videregående opplæring øker med økt
antall grunnskolepoeng. Statistikken viser i tillegg at gjennomføringsgraden også
henger sammen med resultatene fra nasjonale prøver. Blant elever med høyere
mestringsnivå er det en større andel som gjennomfører videregående opplæring enn
blant elever med lavere mestringsnivå.
Ovennevnte forhold, nærmere bestemt «Grunnskoleresultaters betydning for
gjennomføring i videregående opplæring», undersøkes i denne rapporten.
Rapporten tar også for seg spørsmålet om karakterer i enkelte fag fra grunnskolen
predikerer gjennomføring i større grad enn andre fag. Betydningen av resultater fra
nasjonale prøver for gjennomføring i videregående opplæring analyseres også i
rapporten.