dc.contributor.author | Bye, Brita | |
dc.contributor.author | Fæhn, Taran | |
dc.contributor.author | Kaushal, Kevin R. | |
dc.contributor.author | Storrøsten, Halvor Briseid | |
dc.contributor.author | Yonezawa, Hidemichi | |
dc.date.accessioned | 2022-03-22T19:26:10Z | |
dc.date.available | 2022-03-22T19:26:10Z | |
dc.date.created | 2021-04-21T11:34:56Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Samfunnsøkonomen. 2021, årgang 135 (2), 45-56. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-5250 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2986908 | |
dc.description.abstract | Norge har ambisiøse mål i klimapolitikken for ikke-kvotepliktig sektor. Kuttene kan gjennomføres billigst mulig ved å stille alle utslippskildene overfor samme utslippspris. Imidlertid oppstår en stor del av de samfunnsøkonomiske kostnadene ved at utslippsprisen som må til på uheldig vis samspiller med andre skattepolitiske inngrep. Særlig har arbeidsbeskatningen og elbilstøtten stor innvirkning. Å kombinere økt utslippspris med reduksjon i arbeidsbeskatningen og elbilstøtten vil gjøre klimapolitikken mindre kostnadskrevende for samfunnet som helhet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Samfunnsøkonomene | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no | * |
dc.title | Politikk på politikk – derfor koster klimapolitikken | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 | en_US |
dc.source.pagenumber | 45-56 | en_US |
dc.source.volume | 135 | en_US |
dc.source.journal | Samfunnsøkonomen | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1905538 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |