Show simple item record

dc.contributor.editorKolshus, Kristine Erlandsen
dc.date.accessioned2022-08-01T13:19:39Z
dc.date.available2022-08-01T13:19:39Z
dc.date.issued2015-08
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3009652
dc.description.abstractRapporten inneholder utvalgt statistikk og indikatorer for samferdselssektoren med hovedvekt på sammenhenger mellom samferdsel og miljø. I den grad det har vært mulig, er norske data sammenlignet med internasjonale datakilder. Ved utgangen av 2014 var det registrert om lag 3,8 millioner motorkjøretøy, drøyt 2,5 millioner var personbiler. I Norge var det 480 personbiler per 1 000 innbyggere i 2012. Italia var landet i Europa med det høyeste bilholdet med 610 personbiler per 1 000 innbyggere. Dieseldrevne personbiler utgjorde 46 prosent av den totale personbilbestanden i Norge i 2014. Mens gjennomsnittsalderen til den norske bilparken var 14 år for de bensindrevne personbilene i 2014, var tilsvarende tall for de dieseldrevne personbilene bare 7 år. I Norge ble 144 385 biler vraket mot pant i 2014. Gjennomsnittsalder på personbilene ved vraking var 18,5 år. I 2014 utgjorde den norske el-bilparken 38 650 kjøretøy (mot 1 690 kjøretøy i 2008). Veksten fra 2013 var på 117,5 prosent. I 2013 var det samlede årlige transportarbeidet med personbil i Norge 61,1 milliarder personkilometer, som er 12 ganger mer enn i 1960. I perioden 2007-2013 økte flytrafikken med 11 prosent til 4,9 milliarder personkilometer. Veksten var særlig sterk fra 2012 til 2013 med 4 prosent. Transportarbeidet med personbil er fortsatt totalt dominerende i EU-28 med en andel på 72 prosent i 2012. Dette tilsvarte 4 613 milliarder personkilometer, en nedgang fra 2011 på nesten 2 prosent. En må tilbake til 2005 for å finne et lavere nivå. I Norge har prisene på alle persontransportformene økt mer enn den generelle prisstigningen målt med konsumprisindeksen i perioden fra 1991. Avgifter utgjør rundt 60 prosent av bensinprisen, hvorav CO2- og veibruksavgifter utgjorde nesten 40 prosent i 2014. Transport står for rundt en tredel av det totale energiforbruket i Europa. I 2014 gikk energibruk til innenriks transportformål i Norge ned med vel 2 prosent fra 2013 og utgjorde 203 petajoule (PJ). Regnes utenriks sjøfart og luftfart med, var energibruken til transportformål knapt 240 PJ i 2014, noe som er 3 prosent mindre enn året før. Både i Europa og i Norge utgjør veitransport den klart største andelen av energiforbruk til transport. Forbruk av biodrivstoff i Norge øker. Veitrafikk utgjør den klart største kilden til klimagassutslipp fra transport. I Norge økte utslippene av klimagasser fra veitrafikk med 0,7 prosent fra 2013 til 2014 og lå på 10,1 millioner tonn CO2-ekvivalenter. I 2014 utgjorde disse utslippene nesten 62 prosent av totale klimagassutslipp fra mobile kilder, og 19 prosent av Norges totale klimagassutslipp. Veitrafikk er den desidert viktigste kilden til støyplage i Norge. Av i alt 556 hendelser med akutt forurensning i 2014 var 85 hendelser i forbindelse med skip og 96 hendelser landbaserte og relatert til transport. I 2014 var det i alt 94 057 kilometer offentlig vei i Norge. Lengden av jernbanenettet er noe over 4 000 km. Utvidelser i transportnettet fører til fragmentering av arealer og kan utgjøre en trussel mot biologisk mangfold. Alle norske fylker har ufragmenterte områder større enn 3 km2 , men gjennomsnittlig fragmentstørrelse har gått ned med 5 prosent i 2014. I løpet av jaktåret 2013/2014 ble om lag 5 850 hjortevilt drept av bil eller tog. Antall registrerte snøscootere og firehjuls motorsykler i Norge øker. Nye dispensasjoner for motorferdsel i utmark har avtatt fra 2012 til 2014. Andelen søknader om dispensasjon som ble innvilget var på 96 prosent i 2014. Antall gamle, fortsatt gjeldende dispensasjoner var i 2014 nær 20 prosent høyere enn i 2012.en_US
dc.description.sponsorshipArbeidet med rapporten ble finansiert av Samferdselsdepartementet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2015/34
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSamferdselen_US
dc.subjectMiljøen_US
dc.subjectStatistikken_US
dc.titleSamferdsel og miljø 2015. Utvalgte indikatorer for samferdselssektorenen_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber173en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal