Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBye, Torstein
dc.contributor.authorFjærli, Erik
dc.date.accessioned2022-10-07T08:53:41Z
dc.date.available2022-10-07T08:53:41Z
dc.date.issued2003-02-18
dc.identifier.isbn82-537-5253-9
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024448
dc.description.abstractDagens kraftskattesystem ble innført i 1996. Dette var en periode med store endringer i det norske kraftsystemet. Kraftsektoren ble deregulert i 1991. Dette medførte til dels betydelige endringer i markedsforholdene som selvsagt også hadde betydning for utviklingen i skatteforhold. Norge er også en del av et større nordisk kraftmarked som er under stor endring. Sverige deregulerte i 1996, Finland i 1997, og Danmark er i ferd med å deregulere fram mot 2004 hvor det skal være full liberalisering. Ellers i Europa foregår også en deregulering. Likevel er flere faktorer i ferd med å stabilisere seg og vil antakelig stabilisere seg fram mot 2005. Etterspørselen stiger og kraftmarkedet strammes gradvis til. Dette betyr økende priser, økende lønnsomhet og et økende og mer stabilt skattegrunnlag. Dagens skattesystem har en innebygget fordeling av risikoen gjennom at staten tar grunnrenteskatten og inntektsskatten, mens mange av de andre skattartene som er uavhengige av lønnsomheten i kraftverket tilfaller kommunene. Dette betyr også at staten tar oppsiden når kraftmarkedet strammer seg til og prisene øker. Prisen på strøm og dermed grunnrenten vil også øke som følge av strammere klimapolitikk. Grunnlaget for å vurdere dagens skattesystem, som ble utviklet under et mer ustabilt regime, burde derfor være til stede nå når markedet har stabilsert seg og flere viktige utviklingstrekk framstår klarere. Omlegging av skattesystemet i 1996 ble gjennomført med utgangspunkt i en del teoretiske modeller for optimal ressursutnyttelse og optimal beskatning. Samtidig ble systemet svært preget av ivaretagelse av tidligere ordninger og av hensynet til stabile skatteinntekter for kommunene under et ustabilt marked. Optimal ressursutnyttelse og optimalt utformet skattesystem for å ivareta dette er hovedpilaren i denne gjennomgangen av skattesystemet. En viser i beregninger til slutt i rapporten at en da kan ivareta hensynet til kommunenes skattegrunnlag også under et sterkt forenklet og mer kostnadseffektivt skatteopplegg. Prosjektstøtte: Energibedriftenes Landsforeningen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2003/3
dc.subjectEnergiforbruken_US
dc.titleDagens skattesystem i kraftsektoren - finnes det bedre alternativer?en_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber38 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel