Kompetanseprofil i grunnskolen. Hovedresultater 2013/2014
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3108163Utgivelsesdato
2014-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1690]
Sammendrag
I denne rapporten presenteres resultater fra en kartlegging av formell kompetanse
blant grunnskolelærere i de fagene de underviser i. Studien omfatter kun de som
underviser i de aktuelle fagene våren 2014. I rapporten presenterer vi kompetanseprofilen for de ulike undervisningsfagene engelsk, fremmedspråk, kroppsøving,
kunst og håndverk, matematikk, mat og helse, musikk, naturfag, norsk, religion,
livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag. Kompetansefordelingen gis i forhold til
sentrale demografiske kjennemerker for læreren, samt kjennemerker knyttet til
undervisningssted.
Alle med pedagogisk utdanning kan undervise på ulike trinn i grunnskolen.
I tillegg er det krav til fordypning tilsvarende 60 studiepoeng for fagene norsk,
matematikk og engelsk på ungdomstrinnet, samt 30 studiepoeng i engelsk og
matematikk på barnetrinnet for lærere utdannet etter 1. januar 2014. Populasjonen
som utvalget representer er definert slik at kun de med fullført pedagogisk utdanning og som er registrert med minst 50 prosent stillingsandel er inkludert. Denne
avgrensingen av populasjonen avviker noe fra tidligere undersøkelser (Lagerstrøm
2007, 2000a og 2000b).
Mange lærere som underviser i grunnskolen i dag har fordypning i de fagene de
underviser i. Størst er andelen i norsk. Flere enn åtte av ti lærer i norsk og matematikk har fordypning i fagene, henholdsvis 85 og 81 prosent. Nederst finner vi
mat og helse, med om lag halvparten av lærerne (54 prosent), tett fulgt av Kunst og
håndverk (44 prosent), engelsk (43 prosent) og kroppsøving (41 prosent).
Lærere på ungdomstrinnet har i høyere grad enn andre formell kompetanse i fagene
de underviser i. Lavest fagkompetanse finner vi på småskoletrinnet.
Allmennlærere har mye kompetanse innen de «tradisjonelle» fagene: norsk,
matematikk, RLE, naturfag og samfunnsfag, mens lærere med førskolelærerutdanning har vesentlig lavere grad av fagkompetanse i de fagene de underviser i
enn lærere med andre typer av pedagogiske utdanninger.
Kompetansefordelingen mellom kvinnelige og mannlige lærere er jevnere i noen
fag (engelsk, fremmedspråk, mat og helse, norsk og RLE) enn andre fag. De største
kjønnsforskjellene finner vi blant kroppsøvingslærere og samfunnsfaglærere med
henholdsvis 17 og 16 prosentpoeng i favør av mannlige lærere i begge fagene.
Yngre lærere har som regel høy fagkompetanse, men overraskende nok har nesten
halvparten (47 prosent) av lærerne under 30 år som underviser i naturfag ingen
studiepoeng i faget. Satsningene knyttet til strategien Realfag, naturligvis kan
være en av flere forklaring til at mange lærere har fagkompetanse i naturfag i
aldersgruppen 30-39 år.
Lærere med kort ansiennitet (0-4 år) mangler i vesentlig større grad enn andre
formell kompetanse i naturfag. Høyest andel finner vi blant lærere med 10-19 års
ansiennitet.
Med unntak av i norsk og engelsk, hvor andelen med høy kompetanse i faget er
stor, finner vi en rekke fag hvor andelen med 60 studiepoeng varierer fra 25 prosent (naturfag) til 28 prosent (både matematikk og samfunnsfag).
Siden starten av 2000-tallet har skoledebatten vært preget av ønsket om økt
fagkompetanse – både for lærere og elever. Det er derfor ikke uventet at andelen
med fordypning i mange fag er høyere i dag enn ved årtusenskiftet. Spesielt gjelder
dette realfagene matematikk og naturfag, men også de andre satsningsfagene som
norsk og til dels engelsk.