Samferdsel og miljø 2013. Utvalgte indikatorer for samferdselssektoren
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3119547Utgivelsesdato
2013-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1689]
Sammendrag
Rapporten inneholder utvalgt statistikk og indikatorer for samferdselssektoren med
hovedvekt på sammenhenger mellom samferdsel og miljø. I den grad det har vært
mulig, er norske data sammenlignet med internasjonale datakilder.
Gjennomsnittlig kjørelengde med personbil i Norge i 2010 var 33,5 kilometer per
innbygger per dag. Dette er lengst i Europa. I 2011 var det samlede årlige transportarbeidet med personbil i Norge 59,9 milliarder personkilometer, nesten 12 ganger
mer enn i 1960. Etter to år med nedgang i etterspørselen etter transporttjenester på
vei i EU var det i 2010 en vekst på nesten 4 prosent til et nivå på 1 756 milliarder
tonnkilometer. Finanskrisen påvirket også produksjonen i Norge, men i 2010 var
det igjen en vekst på nesten 7 prosent til om lag 17 milliarder tonnkilometer. I 2011
var det en liten nedgang.
Ved utgangen av 2012 hadde kjøretøyparken i Norge økt til nesten 3,7 millioner,
drøyt 2,4 millioner var personbiler. I Norge var det 469 personbiler per 1 000
innbyggere i 2010. Luxembourg var landet i Europa med det høyeste bilholdet med
659 personbiler per 1 000 innbyggere. Dieseldrevne personbiler utgjorde 42 prosent av den totale personbilbestanden i Norge i 2012. Mens gjennomsnittsalderen
til den norske bilparken var 13,7 år for de bensindrevne personbilene i 2012, var
tilsvarende tall for de dieseldrevne personbilene bare 6,2 år. I Norge ble 117 578
biler vraket mot pant i 2012. Gjennomsnittsalder på personbilene ved vraking var
18,1 år.
Per 31. desember 2012 var det i alt 93 869 kilometer offentlig vei i Norge. Lengde
motorveier er 392 km, klart lavest blant de nordiske land. Lengden av jernbanenettet er noe over 4 000 km.
I Norge har prisene på alle persontransportformene økt mer enn den generelle
prisstigningen målt med konsumprisindeksen i perioden fra 1991. Avgifter utgjør
rundt 60 prosent av bensinprisen.
Transport står for rundt en tredel av det totale energiforbruket i Europa, og veitransport utgjør den klart største andelen av energiforbruk til transport. Det totale
energiforbruket til transportformål har økt betydelig, men finanskrisen førte til en
nedgang. Bruken av biodrivstoff i Norge øker.
Veitrafikk utgjør den klart største kilden til transportutslipp av klimagasser. En
svak økning i salget av drivstoff førte til at klimagassutslippene fra veitrafikk i
Norge i 2012 gikk opp 0,4 prosent og lå på 10,1 millioner tonn CO2-ekvivalenter. I
2012 utgjorde disse utslippene nesten 60 prosent av totale klimagassutslipp fra
mobile kilder, og 19 prosent av Norges totale klimagassutslipp.
Veitrafikk er den desidert viktigste kilden til støyplage i Norge.
I 2012 omkom 145 personer i trafikken i Norge, det laveste tallet siden 1950. Da
var det til gjengjeld nesten ikke biler på veiene, med en motorkjøretøybestand på
snaut 140 000 mot dagens 3,7 millioner. I løpet av jaktåret 2011/2012 ble nesten
5 800 hjortevilt drept av bil eller tog.
Fragmentering av arealer på grunn av utvidelser i transportnettverket og økende
mengde trafikk utgjør en trussel mot biologisk mangfold.
I byområdene Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Kristiansand, Drammen,
Grenland og Tromsø ble 197 millioner passasjerer transportert med buss i 2011.
Dette tilsvarer 540 000 passasjerer per dag.
I 2012 var det ved Oslo Lufthavn 22,2 millioner passasjerer om bord ved ankomst
og avgang. Av disse var 4,8 millioner innom for et flybytte eller en mellomlanding.
Om lag en femdel av arealene innenfor tettstedene i de fire mest folkerike
kommunene er fysisk nedbygd til veier og jernbane.