Vis enkel innførsel

dc.contributor.editorBrunvoll, Frode
dc.contributor.editorMonsrud, Jan
dc.date.accessioned2024-02-23T09:27:47Z
dc.date.available2024-02-23T09:27:47Z
dc.date.issued2013-09
dc.identifier.isbn978-82-537-8728-2
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119547
dc.description.abstractRapporten inneholder utvalgt statistikk og indikatorer for samferdselssektoren med hovedvekt på sammenhenger mellom samferdsel og miljø. I den grad det har vært mulig, er norske data sammenlignet med internasjonale datakilder. Gjennomsnittlig kjørelengde med personbil i Norge i 2010 var 33,5 kilometer per innbygger per dag. Dette er lengst i Europa. I 2011 var det samlede årlige transportarbeidet med personbil i Norge 59,9 milliarder personkilometer, nesten 12 ganger mer enn i 1960. Etter to år med nedgang i etterspørselen etter transporttjenester på vei i EU var det i 2010 en vekst på nesten 4 prosent til et nivå på 1 756 milliarder tonnkilometer. Finanskrisen påvirket også produksjonen i Norge, men i 2010 var det igjen en vekst på nesten 7 prosent til om lag 17 milliarder tonnkilometer. I 2011 var det en liten nedgang. Ved utgangen av 2012 hadde kjøretøyparken i Norge økt til nesten 3,7 millioner, drøyt 2,4 millioner var personbiler. I Norge var det 469 personbiler per 1 000 innbyggere i 2010. Luxembourg var landet i Europa med det høyeste bilholdet med 659 personbiler per 1 000 innbyggere. Dieseldrevne personbiler utgjorde 42 prosent av den totale personbilbestanden i Norge i 2012. Mens gjennomsnittsalderen til den norske bilparken var 13,7 år for de bensindrevne personbilene i 2012, var tilsvarende tall for de dieseldrevne personbilene bare 6,2 år. I Norge ble 117 578 biler vraket mot pant i 2012. Gjennomsnittsalder på personbilene ved vraking var 18,1 år. Per 31. desember 2012 var det i alt 93 869 kilometer offentlig vei i Norge. Lengde motorveier er 392 km, klart lavest blant de nordiske land. Lengden av jernbanenettet er noe over 4 000 km. I Norge har prisene på alle persontransportformene økt mer enn den generelle prisstigningen målt med konsumprisindeksen i perioden fra 1991. Avgifter utgjør rundt 60 prosent av bensinprisen. Transport står for rundt en tredel av det totale energiforbruket i Europa, og veitransport utgjør den klart største andelen av energiforbruk til transport. Det totale energiforbruket til transportformål har økt betydelig, men finanskrisen førte til en nedgang. Bruken av biodrivstoff i Norge øker. Veitrafikk utgjør den klart største kilden til transportutslipp av klimagasser. En svak økning i salget av drivstoff førte til at klimagassutslippene fra veitrafikk i Norge i 2012 gikk opp 0,4 prosent og lå på 10,1 millioner tonn CO2-ekvivalenter. I 2012 utgjorde disse utslippene nesten 60 prosent av totale klimagassutslipp fra mobile kilder, og 19 prosent av Norges totale klimagassutslipp. Veitrafikk er den desidert viktigste kilden til støyplage i Norge. I 2012 omkom 145 personer i trafikken i Norge, det laveste tallet siden 1950. Da var det til gjengjeld nesten ikke biler på veiene, med en motorkjøretøybestand på snaut 140 000 mot dagens 3,7 millioner. I løpet av jaktåret 2011/2012 ble nesten 5 800 hjortevilt drept av bil eller tog. Fragmentering av arealer på grunn av utvidelser i transportnettverket og økende mengde trafikk utgjør en trussel mot biologisk mangfold. I byområdene Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Kristiansand, Drammen, Grenland og Tromsø ble 197 millioner passasjerer transportert med buss i 2011. Dette tilsvarer 540 000 passasjerer per dag. I 2012 var det ved Oslo Lufthavn 22,2 millioner passasjerer om bord ved ankomst og avgang. Av disse var 4,8 millioner innom for et flybytte eller en mellomlanding. Om lag en femdel av arealene innenfor tettstedene i de fire mest folkerike kommunene er fysisk nedbygd til veier og jernbane.en_US
dc.description.sponsorshipArbeidet ble finansiert av Samferdselsdepartementet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2013/33
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSamferdsel og miljø 2013. Utvalgte indikatorer for samferdselssektorenen_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holder© Statistisk sentralbyråen_US
dc.source.pagenumber181en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal