Ferdigheter i voksenbefolkningen. Resultater fra den internasjonale undersøkelsen om lese- og tallforståelse (PIAAC)
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3119628Utgivelsesdato
2013-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1690]
Sammendrag
Formålet med denne rapporten er å presentere de første resultatene fra den
internasjonale undersøkelsen om lese- og tallforståelse (PIAAC).
PIAAC er en internasjonal undersøkelse som er iverksatt av Organisasjonen for
økonomisk samarbeid og utvikling (OECD). Arbeidet med PIAAC har pågått siden
2008, og per i dag er undersøkelsen gjennomført i 24 land. I Norge har om lag 5
000 personer i alderen 16 til 65 år deltatt. Data ble samlet inn i perioden august
2011 til april 2012.
Målet med PIAAC er å innhente data om den voksne befolkningens ferdighetsnivå
på tre sentrale områder: leseferdigheter, tallforståelse og problemløsning i IKTmiljø. Disse tre omtales av OECD som nøkkelferdigheter innen informasjonsbearbeiding, og danner grunnlaget for videre ferdighetsutvikling.
PIAAC er en av flere internasjonale undersøkelser som tar sikte på å måle
ferdigheter i ulike deler av befolkningen, og resultater fra PIAAC kan sees i
sammenheng med resultater fra forløperne International Adult Literacy Survey
(IALS) og Adult Literacy and Life Skills (ALL). Data fra IALS og ALL er blitt
omarbeidet for å være sammenlignbare med data fra PIAAC. Det har også vært
gjort et omfattende arbeid for at resultatene fra PIAAC skal være sammenlignbare
på tvers av landegrenser, både når det gjelder metode og datainnsamling.
De første resultatene viser at den voksne befolkningen i snitt har leseferdigheter
som ligger på nivå 3, som innebærer at man kan lese tekster som er lange og
fyldige. Man forstår tekststrukturer og retoriske virkemidler og kan identifisere,
tolke eller evaluere flere ulike opplysninger og trekke riktige slutninger. Man kan
også utføre operasjoner over flere trinn og skille relevant informasjon fra
distraherende informasjon for å identifisere og formulere sin respons.
Personer i alderen 25 til 44 år er de sterkeste leserne, mens de eldste aldersgruppene har lavere ferdighetsnivå i lesing. Også personer i alderen 16 til 19 år har
klart lavere ferdighetsnivå enn gjennomsnittet av voksenbefolkningen. Ferdighetsnivået er høyest blant personer med høyere utdanning, og blant de som er i arbeid.
Det vanligste nivået i tallforståelse i den norske voksenbefolkningen er nivå 3.
Personer som ligger på dette nivået kan vise forståelse for matematisk informasjon
fremstilt i flere former og som ikke fremkommer tydelig. Informasjonen kan være i
mer ukjente kontekster og komplekse fremstillinger, oppgavene må gjerne løses i
flere trinn og med ulike metoder.
Mange av de samme tendensene går igjen for leseferdighet og tallforståelse. Også
når det gjelder tallforståelse har de yngste og de eldste lavere ferdighetsnivå, samt
at utdanning og arbeid har en positiv sammenheng med ferdigheter. For tallforståelse er det imidlertid også en markant kjønnsforskjell, og menn har høyere
ferdighetsnivå enn kvinner.
Ferdighetsnivået i problemløsning i IKT-miljø er høyest i de yngste aldersgruppene, og også her ser vi at ferdighetsnivået er høyere blant de som har høyere
utdanning og de som er i arbeid. Sistnevnte sammenheng er spesielt sterk blant
personer som er 55 år og eldre.
I et internasjonalt perspektiv er ferdighetsnivået i den norske voksenbefolkningen
relativt høyt på alle de tre ferdighetsområdene. Norge er ett av fire PIAAC-land som
har høyere ferdighetsnivå enn OECD-snittet i både leseferdigheter, tallforståelse og
problemløsning i IKT-miljø. Personer under 25 år i Norge skiller seg imidlertid ut
ved å ha lavere ferdighetsnivå i både lesing og tallforståelse enn befolkningen som
helhet. I leseferdighet ligger unge voksne i Norge klart under OECD-snittet.