Vis enkel innførsel

dc.contributor.editorBjørkeng, Birgit
dc.date.accessioned2024-02-23T11:54:16Z
dc.date.available2024-02-23T11:54:16Z
dc.date.issued2013-10
dc.identifier.isbn978-82-537-8760-2
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119628
dc.description.abstractFormålet med denne rapporten er å presentere de første resultatene fra den internasjonale undersøkelsen om lese- og tallforståelse (PIAAC). PIAAC er en internasjonal undersøkelse som er iverksatt av Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD). Arbeidet med PIAAC har pågått siden 2008, og per i dag er undersøkelsen gjennomført i 24 land. I Norge har om lag 5 000 personer i alderen 16 til 65 år deltatt. Data ble samlet inn i perioden august 2011 til april 2012. Målet med PIAAC er å innhente data om den voksne befolkningens ferdighetsnivå på tre sentrale områder: leseferdigheter, tallforståelse og problemløsning i IKTmiljø. Disse tre omtales av OECD som nøkkelferdigheter innen informasjonsbearbeiding, og danner grunnlaget for videre ferdighetsutvikling. PIAAC er en av flere internasjonale undersøkelser som tar sikte på å måle ferdigheter i ulike deler av befolkningen, og resultater fra PIAAC kan sees i sammenheng med resultater fra forløperne International Adult Literacy Survey (IALS) og Adult Literacy and Life Skills (ALL). Data fra IALS og ALL er blitt omarbeidet for å være sammenlignbare med data fra PIAAC. Det har også vært gjort et omfattende arbeid for at resultatene fra PIAAC skal være sammenlignbare på tvers av landegrenser, både når det gjelder metode og datainnsamling. De første resultatene viser at den voksne befolkningen i snitt har leseferdigheter som ligger på nivå 3, som innebærer at man kan lese tekster som er lange og fyldige. Man forstår tekststrukturer og retoriske virkemidler og kan identifisere, tolke eller evaluere flere ulike opplysninger og trekke riktige slutninger. Man kan også utføre operasjoner over flere trinn og skille relevant informasjon fra distraherende informasjon for å identifisere og formulere sin respons. Personer i alderen 25 til 44 år er de sterkeste leserne, mens de eldste aldersgruppene har lavere ferdighetsnivå i lesing. Også personer i alderen 16 til 19 år har klart lavere ferdighetsnivå enn gjennomsnittet av voksenbefolkningen. Ferdighetsnivået er høyest blant personer med høyere utdanning, og blant de som er i arbeid. Det vanligste nivået i tallforståelse i den norske voksenbefolkningen er nivå 3. Personer som ligger på dette nivået kan vise forståelse for matematisk informasjon fremstilt i flere former og som ikke fremkommer tydelig. Informasjonen kan være i mer ukjente kontekster og komplekse fremstillinger, oppgavene må gjerne løses i flere trinn og med ulike metoder. Mange av de samme tendensene går igjen for leseferdighet og tallforståelse. Også når det gjelder tallforståelse har de yngste og de eldste lavere ferdighetsnivå, samt at utdanning og arbeid har en positiv sammenheng med ferdigheter. For tallforståelse er det imidlertid også en markant kjønnsforskjell, og menn har høyere ferdighetsnivå enn kvinner. Ferdighetsnivået i problemløsning i IKT-miljø er høyest i de yngste aldersgruppene, og også her ser vi at ferdighetsnivået er høyere blant de som har høyere utdanning og de som er i arbeid. Sistnevnte sammenheng er spesielt sterk blant personer som er 55 år og eldre. I et internasjonalt perspektiv er ferdighetsnivået i den norske voksenbefolkningen relativt høyt på alle de tre ferdighetsområdene. Norge er ett av fire PIAAC-land som har høyere ferdighetsnivå enn OECD-snittet i både leseferdigheter, tallforståelse og problemløsning i IKT-miljø. Personer under 25 år i Norge skiller seg imidlertid ut ved å ha lavere ferdighetsnivå i både lesing og tallforståelse enn befolkningen som helhet. I leseferdighet ligger unge voksne i Norge klart under OECD-snittet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2013/42
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFerdigheter i voksenbefolkningen. Resultater fra den internasjonale undersøkelsen om lese- og tallforståelse (PIAAC)en_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holder© Statistisk sentralbyråen_US
dc.source.pagenumber99en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal