Browsing Statistics Norway's Open Research Repository (SNORRe) by Author "Ekren, Rachel"
Now showing items 1-15 of 15
-
Den europeiske studentundersøkelsen 2013: Dokumentasjonsrapport
Ekren, Rachel (Notater/Documents;2014/9, Working paper, 2014-02)Den Europeiske studentundersøkelsen ble gjennomført som en postal- og internettundersøkelse i perioden april-mai 2013. Det ble trukket et tilfeldig utvalg av 8000 registrerte studenter i Norge fra Databasen for Høyere ... -
Dokumentasjon - beregning av value addedindikatorer for Oslo kommune
Ekren, Rachel (Notater / Documents;2015/33, Working paper, 2015-09)En value added- indikator kan være nyttig i arbeidet med å evaluere skolens bidrag til elevenes læring, og har etter hvert blitt tatt i bruk i flere OECD-land som tilleggsinformasjon til elevenes skoleresultater (OECD ... -
Dokumentasjon av skolebidragsindikatorer for grunnskolen. Indikatorer beregnet for Utdanningsdirektoratet 2022
Arnesen, Hanna Stangebye; Ekren, Rachel; Perlic, Biljana (Notater/Documents;2022/10, Working paper, 2022-03)Statistisk sentralbyrå (SSB) publiserte i januar 2017 for første gang skolebidragsindikatorer for alle grunnskolene i landet (SSB Rapport 2017/2), da for de sammenslåtte årgangene 2010 og 2011, 2012 og 2013, samt 2014 ... -
Dokumentasjon av skolebidragsindikatorer for grunnskolen: Indikatorer beregnet for Skoleporten 2020
Perlic, Biljana; Ekren, Rachel (Notater/Documents;2020/16, Working paper, 2020-04)Statistisk sentralbyrå (SSB) publiserte i januar 2017 for første gang skolebidrags indikatorer for alle grunnskolene i landet (SSB Rapport 2017/2), da for de sammenslåtte årgangene 2010 og 2011, 2012 og 2013, samt 2014 ... -
Dokumentasjon av skolebidragsindikatorer for grunnskolen: Indikatorer beregnet for Skoleporten 2021
Perlic, Biljana; Ekren, Rachel; Kalcic, Maja (Notater/Documents;2021/14, Working paper, 2021-03)Statistisk sentralbyrå (SSB) publiserte i januar 2017 for første gang skolebidrags indikatorer for alle grunnskolene i landet (SSB Rapport 2017/2), da for de sammenslåtte årgangene 2010 og 2011, 2012 og 2013, samt 2014 ... -
Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? En kvantitativ studie
Steffensen, Kjartan; Ekren, Rachel; Zachrisen, Oda Opdal; Kirkebøen, Lars Johannessen (Rapporter;2017/02, Report, 2017-02)Denne rapporten analyserer forskjeller mellom skolers og kommuners bidrag til elevers resultater på nasjonale prøver og eksamen, gjennom beregning av skolebidragsindikatorer. En skolebidragsindikator er et justert resultat1 ... -
Hva kjennetegner private skoler? Kjennetegn ved private grunnskoler og videregående skoler og deres elever og lærere
Ekren, Rachel; Stengrundet, Andrine; Kalcic, Maja (Rapporter;2024/6, Report, 2024-02)Antall privatskoler og elever i privatskoler har økt jevnt de siste årene, særlig for grunnskoler. I 2022 var 10 prosent av alle grunnskoler private, en økning på 9 prosentpoeng i løpet av 30 år. I samme periode har ... -
Hva kjennetegner skoler og kommuner som bidrar mer, eller mindre enn forventet til elevenes læring?
Perlic, Biljana; Ekren, Rachel (Rapporter;2020/30, Report, 2020-09-01)Høsten 2019 ble ekspertgruppa for skolebidrag nedsatt av Regjeringen. Mandatet til denne ekspertgruppa er å gi anbefalinger om hvordan skoler og skoleeiere kan bidra mer til elevenes læring. Denne rapporten bygger på ... -
Hvordan går det med elever som ikke får læreplass?. Gjennomføring i videregående opplæring og tilknytning til arbeidsmarkedet
Bratholmen, Nadine Viktoria Lunde; Ekren, Rachel (Rapporter;2020/34, Report, 2020-09-18)Statistisk sentralbyrås offisielle statistikk over gjennomføring i videregående opplæring viser at 32,5 prosent av elevene på yrkesfag ikke fullfører i løpet av 6 år. Det er 20 prosentpoeng flere som fullfører i løpet ... -
Kompetanseprofil for lærere i videregående skole : Hovedresultater 2017
Ekren, Rachel; Holgersen, Henning; Steffensen, Kjartan (Rapporter;2018/19, Report, 2018-07-08)En lærer defineres i denne sammenheng som alle som underviser i videregående skole, uavhengig av deres utdanningsnivå eller pedagogiske utdanning. I 2014 ble det innført nye krav for undervisning i fag i videregående ... -
Læreres kompetanse i videregående skole : En registerbasert forstudie
Holgersen, Henning; Ekren, Rachel; Steffensen, Kjartan (Rapporter;2017/25, Report, 2017-08-16)De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet, 6 prosent har ikke fullført studier på universitets- og høgskolenivå. De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet og har pedagogisk kompetanse. Bare 6 ... -
LÆRERMOD 2016-2040 : Fremtidig tilbud og etterspørsel for fem typer lærere
Gunnes, Trude; Ekren, Rachel (Rapporter;2018/35, Report, 2018-11-01)I denne rapporten tar vi utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivingsmodellen LÆRERMOD. Vi tar ... -
LÆRERMOD 2019-2040 : Tilbud og etterspørsel for fem utdanningsgrupper av lærere
Gunnes, Trude; Perlic, Biljana; Ekren, Rachel (Rapporter;2021/11, Report, 2021-03-15)Denne rapporten tar utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2019 og framskriver til 2040 tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærergrupper. LÆRERMOD framskriver et læreroverskudd fram mot 2040. ... -
LÆRERMOD 2020-2040. Tilbud og etterspørsel for fem grupper av lærerutdanninger
Gunnes, Trude; Ekren, Rachel; Arnesen, Hanna Stangebye (Rapporter;2023/13, Report, 2023-03)Det framskrives en økning i lærertettheten fram mot 2040. Med lærertetthet menes antall lærerutdannede årsverk per barn i barnehage og antall lærerutdannede årsverk per elev i skolen. Både for barnehagelærere, grunnskolelærere, ... -
Studenters økonomi og studiesituasjon. Norske resultater fra Eurostudent V i et europeisk perspektiv
Steffensen, Kjartan; Ekren, Rachel; Nygård, Geir (Rapporter;2015/50, Report, 2015-11-20)Studenter i Norge skiller seg ut ved at flere jobber ved siden av studiene enn i våre naboland. Tidsbruken på studier er likevel på samme nivå. Det er vanligere blant studenter i Norden å ha hatt et langt opphold mellom ...