• Er særskilt støtte til "månelandingen" på Mongstad effektiv politikk? 

      Bye, Brita; Heggedal, Tom-Reiel; Jacobsen, Karl (Journal article, 2009)
      Regjeringens ”månelandingsprosjekt” innebærer at norske myndigheter gir særskilt støtte til forskning og utvikling av teknologier for karbonfangst og -lagring. I denne artikkelen drøfter vi om en slik selektiv virkemiddelbruk er ...
    • An innovation and climate policy model with factor-biased technological change : a small, open economy approach 

      Bye, Brita; Fæhn, Taran; Heggedal, Tom-Reiel; Jacobsen, Karl; Strøm, Birger (Rapporter;2008/22, Report, 2008)
      This report documents the model structure and empirical implementation procedures of a dynamic computable general equilibrium (CGE) model that includes induced technological change (ITC). The model is developed for ...
    • Klimapolitikk og klimavennlige teknologier : ingeniørkunnskap i en makromodell 

      Fæhn, Taran; Jacobsen, Karl (Journal article, 2010)
      Artikkelen presenterer en empirisk basert modell for Norge, der kunnskap om økonomisk atferd og utslippsreduserende teknologier kombineres. Vi benytter modellen til å illustrere betydningen av å åpne for teknologivalg i ...
    • Knowledge spillovers and the timing of R&D policy 

      Bjertnæs, Geir Haakon; Heggedal, Tom-Reiel; Jacobsen, Karl (Discussion Papers;635, Working paper, 2010)
      We analyze how knowledge spillovers influence the optimal timing of R&D policy. Using numerical simulations we find that optimal subsidies to R&D may be rising over time even when the returns to knowledge is decreasing. ...
    • Makroanalyser i tilknytning til Klimameldingen 2012 

      Fæhn, Taran; Jacobsen, Karl (Rapporter;2012/22, Research report, 2012-08-30)
      I denne rapporten presenteres resultater fra en analyse utført på oppdrag for Finansdepartementet og Miljøverndepartementet av ulike klimapolitiske scenarioer frem mot 2050. Vi har brukt modellen MSG-TECH, som er en ...
    • Modellering og analyse av husholdningenes valg av biltyper 

      Bjertnæs, Geir Haakon; Jacobsen, Karl; Strøm, Birger (Rapporter;2011/14, Research report, 2011)
      Denne rapporten dokumenterer strukturen til en modell for husholdningenes valg av biltyper i Norge. Formålet med en slik modell er å lage modellkonsistente fremskrivninger av husholdningenes energibruk til egentransport, ...
    • MSG-TECH: Analysis and documentation of a general equilibrium model with endogenous climate technology adaptations 

      Fæhn, Taran; Isaksen, Elisabeth; Jacobsen, Karl; Strøm, Birger (Rapporter;2013/47, Report, 2013-10)
      To meet the global challenge of climate change, shifts in industrial structures and consumption patterns will have to be accompanied by technological adaptations. Analytical tools for projecting effects of ambitious ...
    • On general versus emission saving R&D support 

      Bye, Brita; Jacobsen, Karl (Discussion Papers;584, Working paper, 2009)
      We analyse welfare effects of supporting general versus emission saving technological development when carbon emissions are regulated by a carbon tax. We use a computable general equilibrium model with induced technological ...
    • Samfunnsøkonomiske kostnader ved klimamål for 2020 : en generell modelltilnærming 

      Fæhn, Taran; Jacobsen, Karl; Strøm, Birger (Rapporter;2010/22, Research report, 2010)
      Denne rapporten redegjør for makroøkonomiske modellberegninger Statistisk sentralbyrå (SSB) har utført for etatsgruppen Klimakur 2020. Hensikten har vært å anslå de samfunnsøkonomiske kostnadene ved å redusere norske utslipp ...
    • Timing of innovation policies when carbon emissions are restricted : an applied general equilibrium analysis 

      Heggedal, Tom-Reiel; Jacobsen, Karl (Discussion Papers;No. 536, Working paper, 2008)
      Abstract: This paper studies the timing of subsidies for environmental research and development (R&D) and how innovation policy is influenced by the costs of emissions. We use a dynamic computable general equilibrium (CGE) ...