• Homework and pupil achievement in Norway : evidence from TIMSS 

      Rønning, Marte (Rapporter;2010/1, Report, 2010)
      By using data on Norwegian 4th and 8th graders who participated in TIMSS 2007, this report starts out by investigating whether time spent on homework varies across pupils from different socio-economic backgrounds. The ...
    • Hva skjer med barna når mor eller far mister jobben? 

      Rege, Mari; Telle, Kjetil (Journal article, 2012)
      Det finnes en stor faglitteratur som viser at det kan være svært belastende for et menneske å miste jobben. Jobbtap øker sannsynligheten for langtidsledighet og uføretrygd, og har en negativ effekt på fremtidig ...
    • Karakterpraksis i grunnskoler : Sammenheng mellom standpunkt- og 

      Galloway, Taryn Ann; Kirkebøen, Lars Johannessen; Rønning, Marte (Rapporter;2011/4, Report, 2011)
      Denne rapporten analyserer hvorvidt det er systematiske forskjeller mellom skoler i hvordan de setter standpunktkarakterer for sine elever. Måten dette gjøres på er å undersøke om det er systematiske avvik (på skolenivå) ...
    • Realfagkompetanse fra videregående opplæring og søkning til høyere utdanning 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Skogstrøm, Jens Fredrik Baumgarten (Rapporter;2007/30, Research report, 2007)
      Bakgrunnen for denne rapporten er myndighetenes strategi for å styrke rekrutteringen til realfag, slik den er nedfelt i ”Realfag naturligvis – strategi for styrking av realfagene 2002-2007” og den nye strategien ”Et felles ...
    • Resultatforskjeller mellom videregående skoler : en analyse basert på karakterdata fra skoleåret 2003-2004 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2006/16, Research report, 2006)
      I denne rapporten beregnes indikatorer som justerer gjennomsnittsresultater for videregående skoler for forskjeller i elevsammensetning. SSB har tidligere beregnet skolebidragsindikatorer for avgangskarakterer fra norske ...
    • Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler : beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2004-2005 og 2005-2006 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Rapporter;2007/28, Research report, 2007)
      I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler, basert på karakterer for avgangselevene fra ungdomsskolen for skoleårene 2004-05 og 2005-06. Formålet med rapporten er først og ...
    • Skolebidragsindikatorer for videregående skoler i Oslo 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2010/36, Research report, 2010)
      Formålet med denne rapporten er å utrede indikatorer for videregående skolers bidrag til elevenes læring, basert på data for elever i videregående skoler i Oslo. I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for ...
    • Skoleresultater 2008 : en kartlegging av karakterer fra grunnskoler og videregående skoler i Norge 

      Steffensen, Kjartan; Ziade, Salah E. (Rapporter;2009/23, Research report, 2009)
      I denne rapporten presenterer vi en kartlegging av elever sine resultater i grunnskolen og den videregående skole i Norge skoleåret 2007/08. Dette basert på karakterstatistikk for den enkelte elev, samt opplysninger om ...
    • Value added-indikatorer. Et nyttig verktøy i kvalitetsvurdering 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Bratsberg, Bernt; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2011/42, Research report, 2011)
      I de fleste OECD-land har det i de senere år blitt lagt mer vekt på resultatkvalitet i skolen og tilhørende dokumentasjon. Verdien av dette avhenger imidlertid kritisk av at de måleinstrumentene man benytter gir pålitelige ...