Browsing Statistics Norway's Open Research Repository (SNORRe) by Author "Rønning, Marte"
Now showing items 1-20 of 24
-
Access to treatment and educational inequalities in cancer survival
Fiva, Jon Hernes; Hægeland, Torbjørn; Rønning, Marte; Syse, Astri (Discussion papers;735, Working paper, 2013-02)The public health care systems in the Nordic countries provide high quality care almost free of charge to all citizens. However, social inequalities in health persist. Previous research has, for example, documented substantial ... -
Bosted har betydning for hvordan det går med kreftpasienter
Fiva, Jon Hernes; Hægeland, Torbjørn; Rønning, Marte (Journal article, 2009)Det er forskjeller mellom sykehusområder både når det gjelder sannsynligheten for å overleve kreft og for å være i jobb fem år etter en kreftdiagnose. Sannsynligheten for å overleve varierer mellom 60 og 69 prosent på tvers ... -
Child care center staff composition and early child development
Drange, Nina; Rønning, Marte (Discussion Papers;No. 870, Working paper, 2017-12-13)We estimate effects of child care center staff composition on early child development. During the years our data covers, child care centers in Oslo were oversubscribed, and child care slots were allocated through a ... -
Classroom grade composition and pupil achievement
Leuven, Edwin; Rønning, Marte (Discussion papers;722, Working paper, 2012-12)This paper exploits discontinuous grade mixing rules in Norwegian junior high schools to estimate how classroom grade composition affects pupil achievement. Pupils in mixed grade classrooms are found to outperform pupils ... -
Didactic methods and small-group instruction for low-performing adolescents in mathematics: Results from a randomized controlled trial
Kirkebøen, Lars Johannessen; Gunnes, Trude; Lindenskov, Lena; Rønning, Marte (Discussion Paper;No. 957, Working paper, 2021-06)Can high-dosage tutoring help low-performing adolescents? We implement a randomized experiment to test a twofold intervention: A teacher training program customized for instructing 8th graders who perform poorly in mathematics ... -
Distance and choice of field: Evidence from a Norwegian college expansion reform
Knutsen, Tora K.; Modalsli, Jørgen; Rønning, Marte (Discussion Paper;No. 932, Working paper, 2020-06)How can geographical proximity to college explain field of study choices? We empirically address this question using the major expansion of university colleges in Norway in the second half of the twentieth century, when ... -
Education and cancer risk
Leuven, Edwin; Plug, Erik; Rønning, Marte (Discussion papers;777, Working paper, 2014-04)There exists a strong educational gradient in cancer risk, which has been documented in a wide range of populations. Yet relatively little is known about the extent to which education is causally linked to cancer incidence ... -
Effektevaluering av intensivopplæringen i overgangsprosjektet, Ny Giv. Andre delrapport
Rønning, Marte; Huitfeldt, Ingrid; Kirkebøen, Lars Johannessen (Rapporter;2016/08, Report, 2016-03-01)Det er ingen tegn til at intensivopplæringen har hatt noen generell effekt på elevenes resultater. I Stavanger er det imidlertid tegn til at deltakerne i større grad enn lignende elever fullfører Vg1 og fortsetter til Vg2. -
Effektevaluering av intensivopplæringen i Overgangsprosjektet, Ny GIV. Første delrapport
Eielsen, Gaute; Kirkebøen, Lars Johannessen; Leuven, Edwin; Rønning, Marte; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2013/54, Report, 2013-11)Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med faglige svake prestasjoner midtveis i 10. trinn siden våren 2011 fått tilbud om tilpasset intensivopplæring. Hensikten har vært å øke gjennomstrømning og fullføring av ... -
Financial incentives and study duration in higher education
Gunnes, Trude; Kirkebøen, Lars Johannessen; Rønning, Marte (Discussion papers;714, Working paper, 2012-11)This paper investigates to which extent students in higher education respond to financial incentives by adjusting their study behavior. Students in Norway who completed certain graduate study programs between autumn 1990 ... -
Fullføring av videregående opplæring og effekter av tiltak mot frafall. Sluttrapport fra effektevalueringen av Overgangsprosjektet i Ny GIV
Huitfeldt, Ingrid; Kirkebøen, Lars Johannessen; Strømsvåg, Susann; Eielsen, Gaute; Rønning, Marte (Rapporter;2018/08, Report, 2018-03-07)Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med svake faglige prestasjoner midtveis i 10. trinn fått tilbud om tilpasset intensivopplæring i vårsemestrene 2011-2013. Hensikten har vært å øke gjennomstrømningen i og ... -
Health status after cancer : does It matter which hospital you belong to?
Fiva, Jon Hernes; Hægeland, Torbjørn; Rønning, Marte (Discussion Papers;590, Working paper, 2009)Survival rates are widely used to compare quality of health care. In this paper we introduce post-illness employment as a supplemental indicator of successful treatment of serious diseases. Utilizing rich register based ... -
Health status after cancer: does it matter which hospital you belong to?
Fiva, Jon Hernes; Hægeland, Torbjørn; Rønning, Marte (Journal article; Peer reviewed, 2010)Background: Survival rates are widely used to compare the quality of cancer care. However, the extent to which cancer survivors regain full physical or cognitive functioning is not captured by this statistic. To address ... -
Homework and pupil achievement in Norway : evidence from TIMSS
Rønning, Marte (Rapporter;2010/1, Report, 2010)By using data on Norwegian 4th and 8th graders who participated in TIMSS 2007, this report starts out by investigating whether time spent on homework varies across pupils from different socio-economic backgrounds. The ... -
Homework assignment and student achievement in OECD countries
Falch, Torberg; Rønning, Marte (Discussion papers;711, Working paper, 2012-10)This paper analyzes the effect of assigning homework on student achievement using data from 16 OECD countries that participated in TIMSS 2007. The model exploits withinstudent variation in homework across subjects in a ... -
Karakterpraksis i grunnskoler : Sammenheng mellom standpunkt- og
Galloway, Taryn Ann; Kirkebøen, Lars Johannessen; Rønning, Marte (Rapporter;2011/4, Report, 2011)Denne rapporten analyserer hvorvidt det er systematiske forskjeller mellom skoler i hvordan de setter standpunktkarakterer for sine elever. Måten dette gjøres på er å undersøke om det er systematiske avvik (på skolenivå) ... -
Kommunale helse- og omsorgstjenester : Analyser av regional ressursbruk og sammenhengen mellom formell og uformell omsorg
Jia, Zhiyang; Kornstad, Tom; Leknes, Stefan; Rønning, Marte (Rapporter;2022/32, Report, 2022-08-25)Den norske befolkningen blir stadig eldre. Ifølge Statistisk Sentralbyrå vil antallet personer som er 70 år eller eldre forventes å nesten dobles fra 2022 til 2060 (Thomas og Tømmerås, 2022). Antallet som er 80 år eller ... -
Matematikkdidaktisk etterutdanning av lærere og målrettet strukturert matematikkundervisning ved overgang til 8. trinn og VG1. Foreløpig beskrivelse av utforming og gjennomføring av tiltak
Kirkebøen, Lars Johannessen; Eielsen, Gaute; Rønning, Marte; Strømsvåg, Susann; Andresen, Silje; Reegård, Kaja; Rogstad, Jon; Berge, Jan Erik; Lindenskov, Lena (Notater / Documents;2018/15, Working paper, 2018-04-16)Dette notatet beskriver gjennomføringen så langt av et forsøk i Osloskolen, der vi prøver ut tilrettelagt matematikkopplæring for elever med svak matematikkompetanse og tilpasset etterutdanning av lærere. Forsøket pågår ... -
Målrettet og tilrettelagt matematikkundervisning for elever som presterer svakt i matematikk : Resultater fra et randomisert kontrollert forsøk på 8. trinn og videregående skole i Oslo
Bjørnset, Mathilde; Gunnes, Trude; Kindt, Marianne Takvam; Kirkebøen, Lars Johannessen; Lindenskov, Lena; Rogstad, Jon; Rønning, Marte (Rapporter;2020/7, Report, 2020-02-11)Formålet med denne rapporten er å beskrive og evaluere et tiltak gjennomført i Oslo-skolen. Tiltaket var rettet mot elever med svake matematikkferdigheter på 8. trinn og 1. trinn på videregående (Vg1). -
The effect of working conditions on teachers’sickness absence
Rønning, Marte (Discussion papers (Statistisk sentralbyrå. Forskningsavdelingen);No. 684, Working paper, 2012)This paper investigates the effect of working conditions on the amount of teachers’sickness absence in Norway. Exploiting intertemporal variation within teachers who have not changed schools, the findings indicate that ...