Blar i Statistics Norway's Open Research Repository (SNORRe) på forfatter "Raaum, Oddbjørn"
-
Do funds for more teachers improve student outcomes?
Borgen, Nicolai T.; Kirkebøen, Lars Johannessen; Kotsadam, Andreas; Raaum, Oddbjørn (Discussion Paper;No. 982, Working paper, 2022-06)We investigate the effects of a large-scale Norwegian reform that provided extra teachers to 166 lower secondary schools with relatively high student-teacher ratios and low average grades. We exploit these two margins using ... -
Effekter av satsing på økt lærertetthet
Kirkebøen, Lars Johannessen; Kotsadam, Andreas; Raaum, Oddbjørn; Andresen, Silje; Rogstad, Jon (Rapporter;2017/39, Report, 2017-12-12)Høsten 2012 bevilget Stortinget 1,5 milliarder kroner over fire år til 600 nye lærerstillinger på ungdomstrinnet. Denne rapporten studerer effekter på ressursbruk, læringsutbytte og læringsmiljø, samt gir en beskrivelse ... -
Effektevaluering av intensivopplæringen i Overgangsprosjektet, Ny GIV. Første delrapport
Eielsen, Gaute; Kirkebøen, Lars Johannessen; Leuven, Edwin; Rønning, Marte; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2013/54, Report, 2013-11)Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med faglige svake prestasjoner midtveis i 10. trinn siden våren 2011 fått tilbud om tilpasset intensivopplæring. Hensikten har vært å øke gjennomstrømning og fullføring av ... -
Immigrant skills and employment. Cross-country evidence from the Adult Literacy and Life Skills Survey
Bratsberg, Bernt; Hægeland, Torbjørn; Raaum, Oddbjørn (Discussion papers;730, Working paper, 2013-01)This paper studies the distributions of literacy skills, education, and employment of immigrants and natives in three host countries: Canada, the United States, and Norway. For natives, we uncover remarkably stable relations ... -
Marks across lower secondary schools in Norway : What can be explained by the composition of pupils and school resources?
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Rapporter;2004/11, Report, 2004-06-01) -
Pennies from heaven. Using exogenous tax variation to identify effects of school resources on pupil achievement
Hægeland, Torbjørn; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Discussion Papers;No. 508, Working paper, 2007)Abstract: Despite important policy implications associated with the allocation of education resources, evidence on the effectiveness of school inputs remains inconclusive. In part, this is due to endogenous allocation; ... -
Performance pay and within-firm wage inequality
Barth, Erling; Bratsberg, Bernt; Hægeland, Torbjørn; Raaum, Oddbjørn (Discussion Papers;No. 535, Working paper, 2008)Abstract: This paper examines the impact of performance-related pay on wage differentials within firms. Our theoretical framework predicts that, compared to a fixed pay system, pay schemes based on individual effort ... -
Pupil achievement, school resources and family background
Hægeland, Torbjørn; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Discussion Papers;No. 397, Working paper, 2004)Whether increasing resource use in schools has a positive effect on pupil performance has occupied governments, parents and researchers for decades. A main challenge when trying to answer this question is to separate the ... -
Resultatforskjeller mellom videregående skoler. En analyse basert på karakterdata fra skoleåret 2003-2004
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2006/16, Report, 2006)I denne rapporten beregnes indikatorer som justerer gjennomsnittsresultater for videregående skoler for forskjeller i elevsammensetning. SSB har tidligere beregnet skolebidragsindikatorer for avgangskarakterer fra norske ... -
Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2002-2003 og 2003-2004
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars J.; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Rapporter;2005/36, Report, 2005-01-07)I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Vi har to hovedmålsetninger: Den ene er å se om indikatorer som beregnes på bakgrunn av Oslo-skolene avviker fra tilsvarende ... -
Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2004-2005 og 2005-2006
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Rapporter;2007/28, Report, 2007)I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler, basert på karakterer for avgangselevene fra ungdomsskolen for skoleårene 2004-05 og 2005-06. Formålet med rapporten er først og ... -
Skolebidragsindikatorer for videregående skoler i Oslo
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2010/36, Report, 2010)Formålet med denne rapporten er å utrede indikatorer for videregående skolers bidrag til elevenes læring, basert på data for elever i videregående skoler i Oslo. I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for ... -
Skolebidragsindikatorer. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2002-2003 og 2003-2004
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars J.; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Rapporter;2005/33, Report, 2005-11-17)I denne rapporten presenteres beregninger av skolebidragsindikatorer for norske ungdomsskoler, basert på avgangskarakterene til elevene som gikk ut i 2003 og 2004. Formålet med rapporten er først og fremst å drøfte ... -
The effects of an upper secondary education reform on theattainment of immigrant youth
Brinch, Christian N.; Bratsberg, Bernt; Raaum, Oddbjørn (Discussion Papers;No. 528, Working paper, 2008)Abstract: The national Norwegian school reform of 1994, which gave statutory right to at least three years of upper secondary education, had a significant impact on educational attainment among immigrant youth. In particular, ... -
Value added-indikatorer. Et nyttig verktøy i kvalitetsvurdering
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Bratsberg, Bernt; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2011/42, Report, 2011)I de fleste OECD-land har det i de senere år blitt lagt mer vekt på resultatkvalitet i skolen og tilhørende dokumentasjon. Verdien av dette avhenger imidlertid kritisk av at de måleinstrumentene man benytter gir pålitelige ... -
Why children of college graduates outperform their schoolmates : a study of cousins and adoptees
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Discussion papers;No. 628, Working paper, 2010)Abstract: There is massive cross-sectional evidence that children of more educated parents outperform their schoolmates on tests, grade repetition and in educational attainment. However, evidence for causal interpretation ...