dc.contributor.author | Eika, Torbjørn | |
dc.date.accessioned | 2011-06-28T13:42:01Z | |
dc.date.available | 2011-06-28T13:42:01Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Samfunnsøkonomen, Årg. 63, nr. 8 (2009), S. 9-14 | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-5250 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/177818 | |
dc.description | Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Samfunnsøkonomenes Forening. | en_US |
dc.description.abstract | Et år etter at «uroen» i internasjonale finansmarkeder gikk over i «krise», er interessen knyttet
til Nasjonalbudsjettet ekstra stor. Balanseringen mellom stimulering av skjermet virksomhet,
frykt for en ny boligprisboble, bekymring for framtiden til konkurranseutsatt virksomhet
og ønske om raskt å nå 4-prosentbanen er åpenbart en krevende øvelse. Boligskatt
kan være noe av løsningen på utfordringene, og forslaget om en mer realistisk verdsetting av
boligformuen er et (lite) skritt i riktig retning. Budsjettet virker rimelig godt tilpasset konjunktursituasjonen
og bedre tilpasset de langsiktige utfordringene enn man i første omgang
får inntrykk av. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Samfunnsøkonomenes Forening | en_US |
dc.relation.uri | http://samfunnsokonomene.no/ | |
dc.subject | Nasjonalbudsjett | en_US |
dc.subject | Finanspolitikk | en_US |
dc.subject | Samfunnsøkonomi | |
dc.title | Nasjonalbudsjett på sporet? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.source.pagenumber | 9-14 | en_US |
dc.source.volume | Årg. 63 | |
dc.source.journal | Samfunnsøkonomen | |
dc.source.issue | Nr. 8 | |