Markedsmakt i kraftforsyningen
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/177852Utgivelsesdato
2002Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Økonomisk forum, Årg. 56, nr 4 (2002), S. 20-28Sammendrag
Dereguleringen av det norske kraftmarkedet har vært en suksess.
Prisene svinger i takt med skiftende tilbuds- og etterspørselsforhold,
og investeringene i ny produksjonskapasitet ser i større grad enn tidligere
ut til å bli avpasset i forhold til prosjektenes lønnsomhet. De seneste
årene har utviklingen vært preget av fusjoner, oppkjøp og økende krysseie
blant kraftselskapene. Økt konsentrasjon kan lede til redusert konkurranse
og dårligere utnyttelse av kraftressursene. Inntil nylig har konkurransemyndighetene
akseptert den økende konsentrasjonen. Vendepunktet kom
imidlertid i mars 2002 da Konkurransetilsynet sa nei til Statkrafts oppkjøp i
Agder Energi. I denne artikkelen skal vi se nærmere på enkelte av de
faktorer som påvirker store kraftprodusenters muligheter og incitamenter til
å opptre strategisk i kraftmarkedet.
Beskrivelse
Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Samfunnsøkonomenes Forening.