Markedsmakt i kraftforsyningen
Original version
Økonomisk forum, Årg. 56, nr 4 (2002), S. 20-28Abstract
Dereguleringen av det norske kraftmarkedet har vært en suksess.
Prisene svinger i takt med skiftende tilbuds- og etterspørselsforhold,
og investeringene i ny produksjonskapasitet ser i større grad enn tidligere
ut til å bli avpasset i forhold til prosjektenes lønnsomhet. De seneste
årene har utviklingen vært preget av fusjoner, oppkjøp og økende krysseie
blant kraftselskapene. Økt konsentrasjon kan lede til redusert konkurranse
og dårligere utnyttelse av kraftressursene. Inntil nylig har konkurransemyndighetene
akseptert den økende konsentrasjonen. Vendepunktet kom
imidlertid i mars 2002 da Konkurransetilsynet sa nei til Statkrafts oppkjøp i
Agder Energi. I denne artikkelen skal vi se nærmere på enkelte av de
faktorer som påvirker store kraftprodusenters muligheter og incitamenter til
å opptre strategisk i kraftmarkedet.
Description
Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Samfunnsøkonomenes Forening.