dc.contributor.author | Aune, Finn Roar | |
dc.contributor.author | Kverndokk, Snorre | |
dc.contributor.author | Lindholt, Lars | |
dc.contributor.author | Rosendahl, Knut Einar | |
dc.date.accessioned | 2011-05-10T13:07:42Z | |
dc.date.available | 2011-05-10T13:07:42Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.citation | Økonomisk forum, Årg. 58, nr 4/5 (2004), S. 41 – 48 | en_US |
dc.identifier.issn | 1502-6108 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/177884 | |
dc.description | Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Samfunnsøkonomenes Forening. | en_US |
dc.description.abstract | I denne artikkelen ser vi på hvordan ulike klimapolitiske virkemidler som CO2-avgifter og
subsidier til fornybar energi påvirker lønnsomheten for produsenter av fossile brensler, gitt
at et globalt klimamål skal nås på lang sikt. Modellanalysene viser at CO2-avgifter i større
grad enn teknologisubsidier reduserer lønnsomheten på kort sikt, fordi konkurransen fra
CO2-frie energikilder ikke blir særlig merkbar før etter noen tiår. Denne konklusjonen
gjelder imidlertid ikke alle produsenter. Oljeprodusenter utenfor OPEC taper mest på subsidiering
av CO2-fri energi, mens CO2-avgifter bare i liten grad reduserer deres formue. Dette
henger sammen med OPEC’s rolle i oljemarkedet – kartellet foretrekker subsidiering i vår
analyse. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Samfunnsøkonomenes Forening | en_US |
dc.relation.uri | http://samfunnsokonomene.no/ | |
dc.subject | Klimapolitikk | en_US |
dc.subject | Luftforurensning | en_US |
dc.subject | Karbondioksid | en_US |
dc.subject | Subsidier | en_US |
dc.subject | CO2-avgifter | en_US |
dc.subject | Samfunnsøkonomi | |
dc.title | Lønnsomhet ved ulike virkemidler i internasjonal klimapolitikk | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.source.pagenumber | 41 – 48 | en_US |
dc.source.volume | Årg. 58 | |
dc.source.journal | Økonomisk forum | |
dc.source.issue | Nr 4/5 | |