Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBye, Brita
dc.date.accessioned2012-08-14T13:09:32Z
dc.date.available2012-08-14T13:09:32Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn1503-9595
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/178080
dc.description.abstractAvgiftene i samferdselssektoren skal både skaffe inntekter til staten og korrigere for miljøskader, kø og ulykker. Det er utfordringer knyttet til utformingen av begge typer avgifter. Høye engangsavgifter på bil gir vridningseffekter som kan gi økonomisk tap for samfunnet. Veiprising vil gjøre det mulig å differensiere mellom hvor og når bilkjøringen foregår, og er et bedre virkemiddel mot lokale miljøskader, kø, veislitasje og ulykker enn dagens drivstoffavgifter. For å løse globale miljøproblemer bør all internasjonal samferdsel inkluderes i internasjonale miljøforpliktelser og pålegges globale klimavirkemidler.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherRadikalt økonominettverkno_NO
dc.relation.ispartofseriesRadikalt økonominettverks skriftserie RØST: Samferdsel;2011-01
dc.subjectAvgifterno_NO
dc.subjectNorgeno_NO
dc.subjectSamferdselno_NO
dc.subjectBensinavgifterno_NO
dc.subjectMiljøavgifterno_NO
dc.subjectKlimatiltakno_NO
dc.subjectSæravgifterno_NO
dc.subjectIndirekte skatterno_NO
dc.subjectSkatteinntekterno_NO
dc.subjectBilavgifterno_NO
dc.subjectSkriftserierno_NO
dc.titleAvgifter i samferdselssektoren - hvor egnet er virkemiddelbruken?no_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO
dc.source.pagenumberS. 17-23no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel