Elbilpolitikken - virker den etter hensikten?
Original version
Samfunnsøkonomen, Årg. 126, nr. 5 (2012), S. 4-11Abstract
Vi har verdens sterkeste virkemidler for støtte til elbiler. Det medfører at antall elbiler vokser
raskt her hjemme. Blir konsekvensen mer biltrafikk og større miljøproblemer? Ettersom biltrafikk medfører støy, luftforurensing, offentlige
utgifter i forbindelse med ulykker samt utbygging og
vedlikehold av veier, har vi i Norge et system der staten
trekker inn betydelig proveny via drivstoffavgifter, årsavgifter
og bompenger. Engangsavgifter ved anskaffelse er
derimot i større grad fiskalt begrunnet, men er avgifter som
trolig har gode fordelingsegenskaper, jfr. NOU 2007:8 En
vurdering av særavgiftene. Elbiler er fritatt for merverdiavgift og engangsavgift ved
anskaffelse
• De parkerer gratis på offentlige p-plasser
• De passerer gratis gjennom de fleste bomstasjoner og
flere fergesamband
• De kan kjøre i kollektivfeltene
• De har halvert firmabilbeskatning og redusert årsavgift/
veiavgift
De kan lades kostnadsfritt på et gradvis mer omfattende
nett av offentlig finansierte ladestasjoner