dc.contributor.author | Holmøy, Erling | |
dc.date.accessioned | 2012-03-01T18:27:08Z | |
dc.date.available | 2012-03-01T18:27:08Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Samfunnsøkonomen, Årg. 125 (64), nr. 8 (2010), S. 23-27 | no_NO |
dc.identifier.issn | 1890-5250 (trykt utg.) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/178258 | |
dc.description.abstract | De fleste kommentarer til Statsbudsjettet (SB) består av relativt
rituell kritikk og skuffelse fra politisk opposisjon og
interessegrupper over hvordan regjeringen vil prioritere
innenfor sin ramme, i 2011 anslått til 43 % av BNP. Man bør
være skeptisk dersom faget samfunnsøkonomi brukes i interessekampen.
Derimot har det tradisjonelt vært kjernepensum
for samfunnsøkonomer, og en hovedhensikt med
Nasjonalbudsjettet (NB), å gi en faglig belysning av budsjettvirkningene
på makroøkonomi og fordeling.1 Selv med en
slik avgrensning er NB’s innhold og formål mindre opplagt
enn for SB; staten ville hatt et budsjett også uten samfunnsøkonomer.
NB bør gi den økonomiske politikken bakgrunn
og begrunnelser ved bl.a. å vise/analysere hva prioritering av
visse mål koster i form av nedprioriteringer av andre mål. På
mange måter lykkes NB på en imponerende måte i å formidle
politikk, helhetlig oversikt, sammenhenger og fremtidsperspektiver
til «den opplyste allmue». | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Samfunnsøkonomenes forening | no_NO |
dc.subject | Nasjonalbudsjett | no_NO |
dc.subject | Samfunnsøkonomi | no_NO |
dc.subject | Norge | no_NO |
dc.subject | Finanspolitikk | no_NO |
dc.subject | Økonomisk politikk | no_NO |
dc.subject | Velferdsstaten | no_NO |
dc.subject | Generasjonsregnskap | no_NO |
dc.title | Kommentarer til Nasjonalbudsjettet 2011 | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 23-27 | no_NO |
dc.source.volume | 64 | no_NO |
dc.source.journal | Samfunnsøkonomen | no_NO |
dc.source.issue | 8 | no_NO |