Den nye matvareindeksen : bruk av strekkodedata i konsumprisindeksen
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/178814Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Økonomiske analyser, Årg. 24, nr 4 (2005), S. 42-49Sammendrag
Statistisk sentralbyrå benytter fra og med augustindeksen 2005 strekkodedata i full skala til å beregne
delindeksen for matvarer og alkoholfrie drikkevarer i konsumprisindeksen (KPI). Dette innebærer at denne
delindeksen går fra å måle prisene på omkring 250 representantvarer til å måle prisene på over 14 000
varer. Disse blir vektet sammen ut fra salget av de ulike varene, noe som gir mer detaljerte vekter enn tidligere
i matvareindeksen. Hovedelementer i den nye matvareindeksen er et nytt utvalg der butikkene er
stratifisert etter butikkjede og profil, hvor tilnærmet alle varer som omsettes i markedet inngår. Et nytt
nivå er introdusert i konsumklassifiseringen og indekser på dette nivået beregnes ved Fisher-formelen med
månedlig kjeding. En annen fordel er at oppgavebyrden for butikkene blir langt mindre enn tidligere på
grunn av automatiserte rutiner for elektronisk rapportering. Den nye metoden gir større månedlige prisvariasjoner,
spesielt for varer med mye sesongvariasjon i forbruk og priser.
Beskrivelse
Økonomiske analyser er tilgjengelige via www.ssb.no