Hvordan reagerer strømforbruket i alminnelig forsyning på endringer i spotpris?
Original version
Økonomiske analyser, Årg. 30, nr. 2 (2011), 27-31Abstract
I denne artikkelen drøfter vi hvordan strømforbruket i alminnelig forsyning vil tilpasse seg endringer i spotprisen
på kraft. Alminnelig forsyning utgjør om lag 70 prosent av det totale nettoforbruket av elektrisitet i Norge.
Med utgangspunkt i månedsdata for perioden 1996-2010 og en økonometrisk modell finner vi at strømforbruket
i alminnelig forsyning faller med 0,05 prosent hvis kraftprisen øker med 1 prosent fra en måned til den
neste. Vi finner noe treghet i forbrukernes tilpasning til prisendringer, men hoveddelen av tilpasningen skjer
i samme måned som endringen finner sted. Hyppigere bytte av strømleverandører, mer innslag av elspotkontrakter
og gjennomføring av elektrisitetsøkonomiserende tiltak skulle tilsi at strømkundene har blitt mer bevisste
på hva de betaler for strømmen utover perioden. Det er imidlertid støtte i dataene for at priselastisiteten har
blitt mindre i absoluttverdi i siste del av dataperioden. Priser er informasjonsbærere og høye priser skal stimulere
produsenter til å produsere mer kraft og forbrukere
til å redusere strømforbruket. På denne måten får man
klarering mellom produksjon og forbruk. Vi finner i
vårt arbeid at elektrisitetsforbruket i alminnelig forsyning
reduseres med 0,05 prosent når spotprisen for
Norge som helhet øker med 1 prosent fra en måned til
den neste. Selv om prisfølsomheten isolert sett er liten,
er det likevel svært viktig for markedsklareringen at det er en prisfleksibilitet i forbruket i alminnelig forsyning.
I perioder med stram tilbudsside og kaldt vær vil elektrisitetsprisene
stige mye. Således har spotprisen for
landet som helhet på månedsbasis økt med mer enn 40
prosent hele 11 ganger i de 15 siste årene. Hvis spotprisen
øker med 40 prosent og øvrige forklaringsvariabler
ligger fast, vil forbruket i alminnelig forsyning i følge
vår modell reduseres med 2 prosent.
Forbruket innenfor alminnelig forsyning tilpasser seg
prisendringer raskt. 80 prosent av responsen skjer i
samme måned som prisendringen.