• Er vi egentlig så dårlige til å regne? 

      Gabrielsen, Egil (Journal article, 2005-06)
      Norske skoleelevers svake matematikkresultater har vakt oppsikt og skapt debatt om det norske skolesystemet. Nye resultater fra en internasjonal undersøkelse om tallforståelse i voksenbefolkningen gir en mer smigrende norsk ...
    • Hvor godt må vi kunne lese for å fungere i dagens samfunn? 

      Gabrielsen, Egil (Journal article, 2005-05)
      Å lese godt er viktig, ikke minst når en blir stilt overfor krav om omstilling. Men hvordan kan vi bestemme hva som er "godt nok"? Metodene er ulike og spør en folk flest hvor godt de leser, vil mange overvurdere sin egen ...
    • Kan leseferdigheter måles og sammenlignes? 

      Gabrielsen, Egil (Journal article, 2005-05)
      Ulike metoder har vært brukt for å måle det vi kaller leseferdighet. Kjennskap til disse metodenes styrker og svakheter kan være et viktig utgangspunkt når resultater fra de mange leseundersøkelsene skal vurderes. I de ...
    • Mange innvandrere er dårlige til å lese norsk 

      Gabrielsen, Egil; Lagerstrøm, Bengt Oscar (Journal article, 2005-05)
      Ulike metoder har vært brukt for å måle det vi kaller leseferdighet. Kjennskap til disse metodenes styrker og svakheter kan være et viktig utgangspunkt når resultater fra de mange leseundersøkelsene skal vurderes. I de ...