Tilbud og etterspørsel etter arbeidskraft etter utdanning, 1986-2025
Report

View/ Open
Date
2008Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1733]
Abstract
Som i de fleste andre OECD-land, har Norge opplevd en betydelig økning i behovene
for utdannet arbeidskraft gjennom de siste tiårene. Dette gjelder både arbeidskraft
med utdanning fra universitet og høyskoler og arbeidskraft med utdanning fra
videregående nivå. På grunn av en betydelig økning i utdanningskapasiteten på både
videregående og høyere nivå i løpet av 1990-tallet, har tilgangen på utdannet
arbeidskraft økt mer i Norge enn i de fleste andre land. Dette har bidratt til at den
økte lønnsulikheten i Norge har vært mer moderat enn i de fleste OECD-land.
Siden begynnelsen av 1990-tallet har vi i Statistisk sentralbyrå hatt et modellsystem
hvor framskrivinger av tilbud og etterspørsel for ulike typer arbeidskraft
blir sett i sammenheng. Opplegget har vært basert på den makroøkonomiske
modellen MODAG for å framskrive bruken av arbeidskraft i de ulike næringene.
Sysselsettingsbehovene er deretter spredd ut på ulike utdanningskategorier basert
på opplysninger fra administrative registre. Innenfor visse grenser er det lagt til
grunn at sysselsettingens sammensetning etter utdanning utvikler seg i tråd med
trender observert de foreliggende årene. Samordningen mellom tilbud og etterspørsel i MODAG gir et konsistent bilde for den
samlede arbeidsledigheten. For å sikre en rimelig balanse på aggregert nivå er det lagt
til grunn at finanspolitikken og pengepolitikken tilpasses slik at etterspørselen etter
arbeidskraft ikke skal bli for sterk i forhold til tilgangen på arbeidskraft. Ytterligere økt
fleksibilitet i arbeidsmarkedet i form av mulighetene for økt nettoinnvandring, og da
spesielt fra de nye EU-landene i Øst-Europa, ser ut til å ha redusert kravene til både
finans- og pengepolitikken når det gjelder å sikre en stabil økonomisk utvikling. I
tillegg til omfanget av nettoinnvandringen og tilpasninger av yrkesdeltakingen vil også
lønnsdannelsen, slik den er modellert i MODAG, bidra til å motvirke mulige ubalanser
som kan oppstå mellom tilbud og etterspørsel for arbeidskraft samlet sett.