dc.contributor.author | Hægeland, Torbjørn | |
dc.contributor.author | Kirkebøen, Lars Johannessen | |
dc.contributor.author | Raaum, Oddbjørn | |
dc.contributor.author | Salvanes, Kjell G. | |
dc.date.accessioned | 2012-02-20T21:06:56Z | |
dc.date.available | 2012-02-20T21:06:56Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.issn | 1892-7513 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/181337 | |
dc.description.abstract | I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler, basert på karakterer for avgangselevene fra ungdomsskolen for skoleårene 2004-05 og 2005-06. Formålet med rapporten er først og fremst å drøfte noen sentrale egenskaper til indikatorene, og gi en grundig beskrivelse av datagrunnlag og beregningsmetoder.
Utgangspunktet for skolebidragsindikatorer er karakterer på individnivå. Elevsammensetning og tilfeldig variasjon er viktige bidragsytere til resultatforskjeller mellom skoler. Resultatmål som ikke tar hensyn til disse faktorene, er med stor sikkerhet misvisende som mål på skolekvalitet. Spørsmålet er om man kan finne resultatmål som bedre reflekterer skolens bidrag til elevenes læring enn ukorrigerte skoleprestasjoner. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Statistisk sentralbyrå | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Rapporter;2007/28 | |
dc.subject | Videregående skoler | no_NO |
dc.subject | Karakterer | no_NO |
dc.subject | Elever | no_NO |
dc.subject | Læring | no_NO |
dc.subject | Indikatorer | no_NO |
dc.subject | Skoleprestasjoner | no_NO |
dc.title | Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler : beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2004-2005 og 2005-2006 | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 36 s. | no_NO |