Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteffensen, Kjartan
dc.contributor.authorEkren, Rachel
dc.contributor.authorZachrisen, Oda Opdal
dc.contributor.authorKirkebøen, Lars Johannessen
dc.date.accessioned2017-04-20T09:54:00Z
dc.date.available2017-04-20T09:54:00Z
dc.date.issued2017-02
dc.identifier.isbn978-82-537-9469-3
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440078
dc.description.abstractDenne rapporten analyserer forskjeller mellom skolers og kommuners bidrag til elevers resultater på nasjonale prøver og eksamen, gjennom beregning av skolebidragsindikatorer. En skolebidragsindikator er et justert resultat1 og kan tolkes som det resultatet en skole ville ha fått, dersom elevgrunnlag var gjennomsnittlig (med tanke på de elevkjennetegnene som er inkludert i beregningen). Skolebidrag kan derfor brukes til å sammenligne skoler med ulik elevsammensetning. I rapporten presenteres skolebidragsindikatorer for småskoletrinnet, mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Det er viktig å være oppmerksom på at skolebidragsindikatorene som beregnes og presenteres i denne rapporten er begrensede, men viktige mål på skolers bidrag til elevenes læring. Skolebidragsindikatorene på småskole- og mellomtrinnet egner seg godt som mål på skolens bidrag til elevenes grunnleggende ferdigheter i engelsk, lesing og regning. På samme måte er skolebidragsindikatorene på ungdomstrinnet gode mål på skolens bidrag til elevenes læring i eksamensfaget eleven kommer opp i. Utover dette, sier ikke indikatorene noe om skolens bidrag til elevenes læring i andre fag eller skolens evne til å ivareta andre deler av skolens oppdrag. Et viktig funn er at forskjeller i grunnskolen er vesentlig mindre når det gjelder skolenes bidrag til elevenes læring, sammenlignet med ujusterte skolegjennomsnitt. Det er altså mindre forskjeller i skolers bidrag til elevenes læring, enn ujusterte resultater fra nasjonale prøver og eksamen kan gi inntrykk av. Dette betyr at en stor del av observerte resultatforskjeller mellom skoler i ujusterte resultater kan forklares med elevsammensetning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherStatistisk sentralbyrånb_NO
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2017/02
dc.subjectUtdanningnb_NO
dc.subjectSkolernb_NO
dc.subjectElevernb_NO
dc.subjectKommunernb_NO
dc.titleEr det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? En kvantitativ studienb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212nb_NO
dc.source.pagenumber296 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel