Show simple item record

dc.contributor.authorBye, Brita
dc.contributor.authorFæhn, Taran
dc.contributor.authorKaushal, Kevin Raj
dc.contributor.authorStorrøsten, Halvor Briseid
dc.contributor.authorYonezawa, Hidemichi
dc.date.accessioned2022-03-22T19:26:10Z
dc.date.available2022-03-22T19:26:10Z
dc.date.created2021-04-21T11:34:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSamfunnsøkonomen. 2021, årgang 135 (2), 45-56.en_US
dc.identifier.issn1890-5250
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2986908
dc.description.abstractNorge har ambisiøse mål i klimapolitikken for ikke-kvotepliktig sektor. Kuttene kan gjennomføres billigst mulig ved å stille alle utslippskildene overfor samme utslippspris. Imidlertid oppstår en stor del av de samfunnsøkonomiske kostnadene ved at utslippsprisen som må til på uheldig vis samspiller med andre skattepolitiske inngrep. Særlig har arbeidsbeskatningen og elbilstøtten stor innvirkning. Å kombinere økt utslippspris med reduksjon i arbeidsbeskatningen og elbilstøtten vil gjøre klimapolitikken mindre kostnadskrevende for samfunnet som helhet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSamfunnsøkonomeneen_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.titlePolitikk på politikk – derfor koster klimapolitikkenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.source.pagenumber45-56en_US
dc.source.volume135en_US
dc.source.journalSamfunnsøkonomenen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.cristin1905538
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal