Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i et kjønns- og likestillingsperspektiv. Utdanning, arbeid og samfunnsdeltakelse
Report

View/ Open
Date
2015-06Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1733]
Abstract
Rapporten beskriver innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre innenfor
utdanning, arbeid og samfunnsliv i et kjønns- og likestillingsperspektiv. Formålet
er å gi en samlet fremstilling, som gjør det mulig å se likestillingssituasjonen på
ulike arenaer i sammenheng. Innvandrere i Norge er en svært mangfoldig gruppe.
Ulik landbakgrunn, botid og generasjon har stor betydning for hvordan kvinner og
menn innretter seg i samfunnet. Oppfatninger, tradisjoner og kjønnsroller endrer
seg også over tid og over generasjoner.
Utdanningssystemet er en viktig samfunnsarena for å sikre inkludering og
likestilling. Det er her barn og unge tilegner seg språk, kunnskap, erfaringer,
kompetanse og holdninger som senere gir grunnlag for deltakelse i yrkeslivet og
samfunnet for øvrig.
Vi finner stadig flere innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i norske
klasserom og forelesningssaler. Det er tydelige kjønnsforskjeller. Jenter får bedre
resultater i grunnskolen, fullfører videregående opplæring og utdanner seg i større
grad enn gutter, uavhengig av innvandrerbakgrunn.
I høyere utdanning er norskfødte med innvandrerforeldre overrepresentert på
farmasi, odontologi og medisin og dette gjelder kvinner spesielt. Innvandrermenn
velger oftere sykepleierutdanningen enn andre menn og det er vanligere for
norskfødte kvinner med innvandrerforeldre enn andre kvinner å velge bachelor i
naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag. Blant innvandrere er
kvinner i flertall både blant dem uten utdanning og kun grunnskole, og blant dem
med høyere utdanning.
Det er stor sosial mobilitet gjennom utdanning blant innvandrere og særlig blant
innvandrernes barn. Hvilken betydning har dette for deres vei inn i arbeidslivet?
Andelen sysselsatte er lavere blant personer med innvandrerbakgrunn enn i
befolkningen ellers. Sysselsettingsandelen er også høyere blant menn enn kvinner
for alle aldersgrupper uansett innvandringsbakgrunn. Unntaket her er blant
norskfødte med innvandrerforeldre i alderen 20-24 år og 25-29 år, der det er en noe
høyere sysselsettingsandel blant kvinner enn blant menn.
Kvinner med innvandrerbakgrunn er i flertall blant de som tar høyere utdanning i
dag. Hva skjer etter endt utdanning og etter at de unge kvinnene får barn? To år
etter fødsel er det høyest andel av kvinner uten innvandringsbakgrunn som er
sysselsatte. Andelen er lavere blant de norskfødte kvinnene med innvandrerforeldre
og lavest blant innvandrerkvinnene. Etter fem år er imidlertid andelen blant
innvandrerkvinner betydelig høyere. Blant kvinner uten innvandrerbakgrunn og
blant norskfødte med innvandrerforeldre, hvor andel sysselsatte i utgangspunktet er
høyere etter to år, ser vi ikke like store forskjeller etter fem år. Landbakgrunn,
utdanningsnivå og om kvinnene var i jobb det året de fikk barn har stor betydning
for sysselsetting etter barnefødsler for alle grupper.
En forutsetning for et velfungerende og inkluderende samfunn er at alle får lik
mulighet til å delta på like vilkår. For eksempel ved valg, i organisasjonslivet, i
styrer og andre arenaer der det utøves makt. Kvinner med innvandrerbakgrunn har
ved de siste valgene hatt høyere valgdeltakelse enn menn og valgdeltakelsen blant
unge kvinner har økt mer enn blant unge menn. Hvis dette mønsteret fortsetter, vil
kjønnsforskjellene i valgdeltakelse øke ved fremtidige valg. Blant kommunestyrerepresentantene med innvandrerbakgrunn er kjønnsfordelingen jevnere enn blant
alle representanter sett under ett.
Innvandrere er underrepresentert i styrer i næringslivet og i borrettslag. Hverken i
hele befolkningen eller blant innvandrere har kvinner tilegnet seg lederroller i
styrene, og er kun representert som styremedlemmer.