Brukertesting av ny forbruksundersøkelse. Dokumentasjonsrapport 2023
Working paper

View/ Open
Date
2023-12Metadata
Show full item recordCollections
- Notater / Documents [987]
Abstract
Statistisk sentralbyrå (SSB) har kartlagt nordmenns forbruk siden 1958. Forbruksundersøkelsen er
en av SSBs mest komplekse personundersøkelser, og har tradisjonelt blitt samlet inn ved hjelp av
papirdagbøker og en kombinasjon av besøks- og telefonintervju. For Forbruksundersøkelsen 2022
ble det besluttet å legge undersøkelsen over til datainnsamling med selvutfylling i app med mulighet
for å skanne kvitteringer på mobil. Først og fremst for å redusere belastningen på respondentene og
motvirke synkende svarprosenter, men også for å møte et generelt behov for modernisering. For å
ivareta hensynet til de som skal svare på undersøkelsen, gjennomførte SSB en omfattende testserie
i en iterativ utviklingsprosess, som denne rapporten beskriver.
Ved oppstart av arbeidet med utvikling av nytt instrument for datainnsamling, var vi opptatt av
mulighetene og begrensningene app og «smartteknologi» gir, med skanning av kvitteringer. Våre
tester tyder på at selve utfyllingen i en app kan fungere godt og er brukervennlig. De fleste i
yrkesaktiv alder i Norge foretrekker å bruke mobil til å svare på spørreundersøkelser. Mange, men
ikke alle, er erfarne mobilbrukere og forstår det interaktive språket med touch screen, skrolling,
sveiping ol. Vi ser at eldre respondenter vegrer seg for å bruke app, og ser ut til å støte på tekniske
problemer oftere enn yngre. I hvilken grad en datainnsamlingsløsning med app ekskluderer
grupper, overvåkes nøye og vil være gjenstand for en selvstendig vurdering i etterkant av
undersøkelsen.
Med overgang fra at intervjuer styrer intervjuet til at respondentene selv fyller ut i app, så vi fra
brukertestene et klart behov for å forenkle svaroppgaven. Lengden på spørreskjemaet og perioden
man skal føre dagbok ble redusert, føring av faste kostnader ble flyttet fra dagbok- til
spørreskjemadelen og vi tilbød engelsk som alternativt språk. Likevel erfarte vi at det var vanskelig å
formidle hva SSB forventet at respondentene skulle gjøre. Vi vet at jo mer informasjon som er
nødvendig for å besvare undersøkelsen, jo vanskeligere er det å formidle dette – spesielt på mobil.
Testene gav inntrykk av at tolkningen av svaroppgaven er en større utfordring enn håndtering av
appen. Teknologien gir oss mange nye muligheter til å veilede og lede respondenten gjennom
undersøkelsen, men en app har begrensninger når det gjelder å formidle nyanserte instrukser. Det
er intervjuerne som har utgjort den store forskjellen i å kommunisere oppgaven. De er avgjørende i
rekrutteringen og har fått en mer sentral rolle i å motivere, veilede og gi teknisk støtte til
respondentene, enn hva som har vært vanlig ved telefon- og webundersøkelser. De har også vært
viktige formidlere av at det er trygt å åpne lenken på sms med undersøkelsen fra SSB.
Til tross for at flertallet har med seg mobiltelefonen stort sett hele tiden, registrerer de ikke kjøpene
sine så fortløpende som vi hadde håpet. Mange glemmer kvitteringer fra butikk, og det går gjerne
tid mellom handel og føring. Dette påvirker hukommelsen og gir mindre detaljert rapportering.
Mindre hyppig føring, sammen med sjablongmessig rapportering for andre
husholdningsmedlemmer, fører til mindre detaljert og nøyaktig rapportering. For kvitteringer som
skannes, kontrolleres innlesningen sjeldnere enn vi ønsket. Generelt viser respondentene lavere
motivasjon til å føre så nøyaktig som tidligere. Hvorvidt volumet og detaljene i skannerdataene kan
kompensere noe for mer unøyaktig manuell føring, kan vi foreløpig ikke konkludere om. Analyser av
surveydata fra den nye FBU-appen vil gi grunnlag for å belyse dette spørsmålet ytterligere.
Gjennom en omfattende brukertesting, har SSB fått verdifull innsikt og dybdekunnskap om hvordan
den nye Forbruksundersøkelsen fungerer i møte med respondentene, som vi deler her.