Hvem bruker alle årene med stipend og lån fra Lånekassen? En kartlegging av studenter som mottok stipend og lån i opptil 8 år blant de som var nye i universitets- og høgskoleutdanning i studieåret 2011/2012
Report
View/ Open
Date
2024-08Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1711]
Abstract
Formålet med denne rapporten har vært å kartlegge personlige kjennetegn ved studentene som
mottar mange år med stipend og lån, samt kjennetegn ved utdanningsløpene deres. Rapporten tar
utgangspunkt i studenter som var nye i universitets- og høgskoleutdanning i studieåret 2011/2012
og følger dem frem til studieåret 2022/2023.
Denne rapporten tar for seg stipend og lån gitt etter utdanningsforskriftens del 3, som omfatter
stipend og lån til universitets- og høgskoleutdanning, fagskoleutdanning, folkehøgskole, bibelskole,
privatisteksamen samt grunnskole og videregående opplæring for voksne (Forskrift om
utdanningsstøtte, 2020, del 3). Stipend og lån gitt før 2011/2012 telles også med for å få et korrekt
bilde av totalt antall år studentene har fått stipend og lån fra Lånekassen.
Rapporten viser at 4 prosent av studentene brukte 8 år eller mer med stipend og lån. Andelen var
høyere blant studentene som tok masterutdanning, blant de med foreldre med lang høyere
utdanning og de som fikk støtte til minst en annen utdanningsaktivitet i tillegg til universitets- og
høgskoleutdanning (folkehøgskole, fagskole, bibelskole, privatisteksamen og grunnskole eller
videregående for voksne). Seks av ti blant de som brukte 8 år eller mer med stipend og lån hadde
vært registrert i minst to utdanningsaktiviteter hos Lånekassen i perioden.
Studenter som hadde barn (inntil 16 år) ved studiestart mottok i mindre grad stipend og lån, noe
som også har sammenheng med at studentene med barn er eldre enn øvrige studenter.
Lånekassens regler i studieåret 2011/2012 tilsa at studenter som var 45 år og eldre innen fullført
utdanning fikk redusert lån og en maksimal gjeldsgrense, noe som kan påvirke hvor lenge man
studerer. Utenlandsstudentene brukte også oftere flere år med stipend og lån, og det samme
gjelder studenter som var på utveksling i perioden.
Resultatene fra kartleggingen forteller samlet sett hvordan studenter som tar lengre utdanninger
eller som går flere typer utdanning også bruker flere år med stipend og lån. Dette er forholdsvis
åpenbart, men det fremkommer også forklarende nyanser i bruk av stipend og lån når vi ser på de
ulike personlige kjennetegnene. For å kunne si om de ulike kjennetegnene ved studentene og deres
studier faktisk hadde statistisk signifikant betydning for om studentene bruker mange år med
stipend og lån, har vi gjennomført en logistisk regresjonsanalyse.
Regresjonsmodellene viste at studenter med foreldre som selv har lang høyere utdanning har
høyere odds for å bruke 8 år eller mer med stipend og lån. Det å være kvinne eller 21 år og yngre gir
også signifikant økt odds for å bruke 8 år eller mer med stipend og lån. Det å ha hatt et
utvekslingsopphold, være utenlandsstudent samt å bytte eller forlate utdanningen etter første
studieår øker også oddsen for at man bruker 8 år eller mer med stipend og lån.