Kompetanse blant ansatte i laget rundt grunnskoleeleven. Kartlegging av ansatte i arbeid rettet mot elevene og deres kompetanse. 4. kvartal 2022
Report
View/ Open
Date
2024-09Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1711]
Abstract
Lærere i grunnskolen og deres kompetanse er dekket i en rekke tidligere kartlegginger og eksister ende statistikk, men i denne rapporten legges det særlig vekt på andre ansatte i arbeid rettet mot
barna og deres kompetanse. Denne yrkesgruppen utgjør en viktig del av laget rundt eleven, og som
understreket i Tett på- meldingen fra Kunnskapsdepartementet (Meld. St. 6 (2019–2020)) er det
viktig også å styrke kunnskapen om andre yrkes- og kompetansegrupper i skolen enn lærerne.
Av de 116 790 ansatte i grunnskolen i 4. kvartal 2022 som er med i innledende oversikter i
rapporten, konsentrerer den videre kartleggingen seg om yrkesgruppene andre ansatte i arbeid
rettet mot barna (26 914 ansatte) og ledere (6 177 ansatte). Tabeller og figurer om lærere (78 466
ansatte) er lagt til vedlegg B, mens de 5 233 øvrige ansatte ikke omtales videre. I tillegg til yrke deler
vi inn i ulike kompetansegrupper basert på fullført formell utdanning. Vi ser på lærerutdanninger,
utdanninger i pedagogikk utenom lærerutdanninger (spesialpedagogikk og annen pedagogisk
utdanning) og andre utdanninger som er relevant i arbeid rettet mot barna (fagbrev som barne- og
ungdomsarbeidere, sosionom-, barnevernspedagog- og vernepleierutdanning). For ledere omtales
også utdanning i økonomiske og administrative fag.
Både lærere og ledere i grunnskolen har i stor grad en fullført lærerutdanning eller annen
pedagogisk utdanning. Det er mange ledere som har oppnådd studiepoeng i enkeltemner innenfor
økonomiske og administrative fag, uten nødvendigvis å ha fullført et løp mot en oppnådd grad. Hele
63 prosent av lederne har oppnådd studiepoeng, og det er omtrent like vanlig å ha inntil 30
studiepoeng som å ikke ha studiepoeng i økonomiske og administrative fag.
Andre ansatte i arbeid rettet mot barna har i mindre grad fullført en lærerutdanning eller annen
pedagogisk utdanning, men i denne yrkesgruppen er andre utdanninger med relevans for arbeid
rettet mot barna vanligere enn blant lærere, ledere og øvrige ansatte. 1 av 3 ansatte i arbeid rettet
mot barna har fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere. Dette utgjør 8 567 ansatte. Gruppene av
barnevernspedagoger og vernepleierutdannede er klart mindre, hver med litt i underkant av 1000 i
yrkesgruppen andre ansatte i arbeid rettet mot barna. For kompetansegrupper som er mindre
utbredt har skolestørrelse mye å si for om en gitt skole har ansatte med denne kompetansen.
Over halvparten av andre ansatte i arbeid rettet mot barna mangler en fullført utdanning som er
relevant for dette arbeidet. Ansatte 60 år eller eldre er overrepresentert blant de som ikke har
relevant utdanning. Ansatte med spesialpedagogikk, annen pedagogisk utdanning, barneverns pedagogutdanning og sosionomutdanning har en yngre aldersprofil enn andre kompetansegrupper.
Bruk av ansatte uten relevant utdanning er ikke primært et trekk ved grunnskoler av en viss
størrelse, men blant ansatte i denne kompetansegruppen er det noe større andel som jobber ved
små skoler enn det vi finner for de øvrige kompetansegruppene.
Utover formell utdanning ser rapporten på arbeidserfaring. I gruppen av andre ansatte i arbeid
rettet mot barna som ikke har fullført relevant utdanning, har over 4 av 10 vært ansatte i grunnskole
i alle av årene 2018-2021.
Kun 14 prosent av andre ansatte i arbeid rettet mot barna har full stilling i deres største arbeids forhold i grunnskolen, og det er få ansatte som har flere arbeidsforhold innenfor grunnskole næringen. Derimot har 46 prosent også et arbeidsforhold i skolefritidsordning (SFO). Summerer vi
over arbeidsforhold i grunnskolenæring og SFO finner vi at vel 1 av 3 har en samlet stillingsprosent
på 100 prosent eller mer. Nær 1 av 4 ansatte i arbeid rettet mot barna har også et arbeidsforhold
utenfor grunnskolenæring og SFO, og dette er vanligst for de med annen pedagogisk utdanning eller
de som ikke har relevant utdanning for arbeid rettet mot barna. Slike arbeidsforhold utgjør ofte lave
stillingsprosenter.