Mediebruksundersøkelsen 2023. Dokumentasjonsnotat
Working paper
View/ Open
Date
2024-09Metadata
Show full item recordCollections
- Notater / Documents [516]
Abstract
SSB har siden 1967 gjennomført utvalgsundersøkelser om bruk av massemedier. Fra og med 1991
har SSB hvert år gjennomført kvartalsvise undersøkelser om mediebruk.
I 2023 ble Mediebruksundersøkelsen gjennomført som en mixed-mode undersøkelse, første gang
det ble gjort var i 2022. Respondentene kunne delta enten ved å fylle ut et selvadministrert
webskjema eller ved å svare på et telefonintervju.
Til undersøkelsen i 2023 ble det trukket et utvalg på 6 000 personer i alderen 9 år og over. Frem til
2022 var det en øvre aldersgrense på 79 år. Undersøkelsen ble gjennomført hvert kvartal, med en
fjerdedel av utvalgene i hvert kvartal.
53,2 prosent av utvalget svarte på undersøkelsen. Den viktigste årsaken til frafall var at vi ikke klarte
å komme i kontakt med alle personene i utvalget. Det er personer med lav eller ingen utdanning
som er vanskeligst å få med på undersøkelsen.
I SSBs mediebruksundersøkelse er intervjuingen dagbestemt. Det vil si at vi spør respondentene om
deres mediebruk for en bestemt dag i uka. For å få et godt bilde av mediebruken er det viktig å få til
en jevn fordeling av intervju på de ulike ukedagene.
Frafall kan føre til utvalgsskjevhet, noe som innebærer at nettoutvalget (de som er intervjuet i
undersøkelsen) ikke nødvendigvis er helt representativt for målgruppen. Vi har undersøkt om
frafallet har medført skjevheter for kjennetegnene alder, kjønn, utdanningsnivå og landsdel. De
største avvikene mellom brutto- og nettoutvalget finner vi når vi studerer utdanningsnivået.
Personer med universitets- eller høyskoleutdanning er overrepresentert i nettoutvalget sammen liknet med personer med lavere utdanning. Dette gjelder både for hoved- og tilleggsutvalget. For å
korrigere for skjevheter i forbindelse med analyser anbefaler vi at det brukes vekter.