Utdanningsregnskap: Dokumentasjon av metoder og kilder
Working paper
View/ Open
Date
2020-11Metadata
Show full item recordCollections
- Notater / Documents [692]
Abstract
Bedre kjennskap til betydningen av investering i mennesker (humankapital) kan gi
større forståelse av hva som driver økonomisk vekst og et velfungerende
arbeidsmarked. The Guide on Measuring Human Capital (UNECE 2016) anbefaler
som er første steg å måle humankapital etter en kostnadsmetode, som behandler
humankapitalen som et kapitalobjekt med utgangspunkt i produksjonskostnader.
Formålet med utdanningsregnskapet er derfor å få fram alle utgifter knyttet til
utdanning og opplæring, i tillegg til hvordan utgiftene er finansiert.
Utdanningsregnskapet er en satellitt til nasjonalregnskapet, som betyr at
statistikken tar utgangspunkt i tall og begreper fra nasjonalregnskapet, men foretar
bearbeiding og omklassifisering for å kunne belyse utgifter til utdanning og
jobbtrening. Tallene i utdanningsregnskapet er altså konsistente med
nasjonalregnskapet, men frem-stillingen er mer detaljert.
Utdanningsregnskapet ble for første gang publisert i mars 2019. I dette notatet
redegjøres det for rammeverket som satellittregnskapet er underlagt, det til gjengelige kildemateriale og beregningsmetodene som er anvendt. De økonomiske
størrelsene i utdanningsregnskapet er sammenstilt etter nasjonalregnskapets
prinsipper.
Utdanningsregnskap er i stor grad basert på Satellite Account for Education and
Training: Compilation Guide (UNECE 2019). Guiden inkluderer retningslinjer om
prinsipper og definisjoner, klassifiseringer, metode, diskusjon av kilder, nedbryting
av tall og tabeller for å formidle data.
De viktigste kildene for utdanningsregnskapet er statsregnskapet, kommune regnskapet, fylkeskommuneregnskap og regnskap for statlige universiteter og
høyskoler. I tillegg utnyttes en god del annen informasjon som ligger i
nasjonalregnskapet. Alle kildene bearbeides i nasjonalregnskapet og tilrettelegges
særskilt for å kunne gi de nødvendige data til utdanningsregnskapet.
I første omgang dekker utdanningsregnskapet kun årene 2015 til 2018, men det er
ønskelig å lage en lengre tidsserie, slik at en kan se hvordan kostnadene utvikler
seg over tid og hvordan de ulike utdanningsnivåene påvirker investering i
humankapital.