Bortfall av revisorplikt for mindre aksjeselskaper: Forslag til evalueringsopplegg
Working paper

View/ Open
Date
2012-12Metadata
Show full item recordCollections
- Notater / Documents [987]
Abstract
I utgangspunktet har alle aksjeselskaper revisjonsplikt, men med virkning fra og
med regnskapsåret 2011 kan små aksjeselskaper under visse forutsetninger velge
bort revisor. Når man skal evaluere virkningen av dette tiltaket står man overfor
visse metodiske utfordringer med hensyn til å sette sammen et utvalg som er passe
stort og sammensatt slik at man kan være rimelig sikker på at man måler effekten
av selve regelendringen: Hvordan ville utviklingen i etterlevelse av skatte- og
regnskapsreglene vært for disse selskapene dersom de hadde blitt nødt til å fortsette
med revisor?
Den ideelle framgangsmåten er å bruke et kontrollert eksperiment med deltakere
som plukkes ut tilfeldig, der noen blir utsatt for ”behandling” (slipper revisor) og
andre utgjør en kontrollgruppe. Tilfeldig utvalg vil sikre at andre forhold som
påvirker etterlevelse enn revisor slår ut på samme måte i begge grupper. Denne
metoden er som oftest ikke mulig av praktiske og økonomiske årsaker. Når man
ikke kan eksperimentere er det nærliggende å sammenligne utviklingen i de
ureviderte selskaper med de selskapene som beholder revisor, men dette reiser
visse problemer fordi det kan være andre forskjeller mellom de to kategoriene som
påvirker etterlevelse. For eksempel kan de skattyterne som er mest tilbøyelige til
dårlig etterlevelse av reglene også være mer tilbøyelige til å velge bort revisor.
Videre kan valg av utvalgsstørrelse innebære en avveining mellom presisjon i de
målte effektene på den ene siden, og på den annen siden hensynet til økonomisk
ramme for undersøkelsen.
I notatets del 1 går vi nærmere inn på bakgrunnen for oppdraget. I del 2 drøfter vi
kriterier for valg av utvalgsplan og foreslår en konkret utvalgsplan. Kriteriene for
vår anbefaling er å gjennomføre tilfeldige kontroller på en slik måte at at
Skatteetatens kontrollressurser utnyttes best mulig ved at man blant annet tar
hensyn til geografisk fordeling av ressursene.
I del 3 går vi kort inn på aktuelle statistiske metoder for evaluering av reformen. De
foreslåtte analysemetodene tar utgangspunkt i internasjonal litteratur på feltet.