• Sosial arv - utdanning, yrke og materielle kår 

      Sæther, Jan-Petter (Rapporter;2009/16, Report, 2009)
      I denne rapporten er ulike forhold når det gjelder mulig overføring av holdninger og atferd – såkalt sosial arv – forsøkt belyst. Utgangspunktet for analysene er en levekårsundersøkelse utført av Statistisk sentralbyrå ...
    • Store forskjeller i innvandreres utdanningsnivå 

      Lie, Benedicte (Journal article, 2003-05)
      Blant innvandrere fra blant annet Filippinene, Polen, Russland og India er det en langt større andel med høyere utdanning enn blant andre bosatte i Norge. Innvandrere fra en del andre land kommer dårligere ut, og fra noen ...
    • Uførhet er mer enn bare helse : uførhet i Norden 

      Normann, Tor Morten (Journal article, 2010)
      Det å definere seg selv som ufør eller ute av stand til å arbeide er sammensatt. Svekket helse er viktig, men helseforskjeller alene kan ikke forklare hvorfor kvinner er mer utsatt enn menn, og hvorfor personer med lav ...
    • Utdanningsløpet til personer født i 1975, 1985 og 1995 

      Keute, Anna-Lena; Perlic, Biljana; Holgersen, Henning (Rapporter;2019/39, Research report, 2019-12-13)
      Det norske utdanningssystemet har blitt endret gjennom flere reformer i løpet av de siste tiårene. Men hvordan har utdanningsløp og utdanningsvalg til elever og studenter endret seg over tid?
    • Utviklingen i sysselsetting og lønn etter utdanningsnivå 

      Lindquist, Kjersti-Gro; Sagelvmo, Ingunn (Journal article, 2000-04)
      Denne artikkelen presenterer ny statistikk for sysselsetting og lønn etter utdanningsnivå for årene 1978- 1996. Statistikken viser at det har vært en betydelig økning i sysselsettingens utdanningsnivå over de siste tiårene. ...
    • Viktige signaler om samfunnet : Indikatorer for bærekraftig utvikling 2009 

      Brunvoll, Frode; Bergh, Marius; Holmengen, Nina; Hvalgård, Jens Kristian; Lindholt, Lars; Nielsen, Vibeke Oestreich; Pedersen, Siv Irene; Ramm, Jorun; Smith, Tone (Rapporter;2009/26, Research report, 2009)
      I denne rapporten presenterer vi et oppdatert sett av indikatorer for bærekraftig utvikling og beskriver utviklingen av indikatorene sammen med relevant tilleggsinformasjon. Hva er bærekraftig utvikling, og hvordan måle ...
    • Why educated mothers don't make educated children? : a statistical study in the intergenerational transmission of schooling 

      Pronzato, Chiara (Discussion Papers;No. 563, Working paper, 2008)
      Abstract: More educated parents are observed to have better educated children. From a policy point of view, however, it is important to distinguish between causation and selection. Researchers trying to control for ...