Blar i Statistics Norway's Open Research Repository (SNORRe) på emneord "Utdanning"
Viser treff 41-60 av 120
-
Hvordan går det med innvandrere fem år etter avlagt fag-/svenneprøve?
(Rapporter;2020/50, Report, 2020-12-15)I perioden 2012-2014 var det 2 044 innvandrere som besto en fag- eller svenneprøve som lærlinger. Denne rapporten ser på hvor disse lærlingene var fem år etter avlagt prøve; hvor mange som var i arbeid, hvilken yrkesinntekt ... -
Hvordan går det med innvandrere som fullfører en bachelor- eller mastergrad i Norge?
(Rapporter;2020/21, Report, 2020-05-27)I denne rapporten presenterer Statistisk sentralbyrå (SSB) deskriptiv statistikk som belyser hvordan det går med innvandrere som fullfører en bachelor- eller mastergrad i Norge. Rapporten gir informasjon om arbeidssituasjon ... -
Høyt utdannede tjener mer over livsløpet
(Journal article, 2010)Utdanning blir i økonomisk sammenheng betraktet som en investering. Å studere framfor å arbeide og få inntekt er en kostnad for studenten, som til gjengjeld får avkastning i form av høyere inntekt senere. Når vi ser ... -
Ikke-vestlige innvandreres forhold til arbeidsmarkedet, utdanning og velferdsordninger i ulike livsfaser
(Rapporter;2008/26, Report, 2008-06-20)Rapporten beskriver ikke-vestlige innvandrergruppers forhold til arbeidsmarkedet, utdanning og offentlige ytelser/tiltak i tre ulike livsfaser, det vi kaller etableringsfasen, den etablerte fasen og avgangsfasen. I analysen ... -
Inn i samfunnet? Flyktningkull i arbeid, utdanning og på sosialhjelp
(Rapporter;1996/5, Report, 1996) -
Innføring av aldersspesifikasjon i utdanningsmodellen: Innledende analyse av hvordan et utdanningsvalg avhenger av alder og tidligere utdanning
(Rapporter;1979/25, Report, 1979-11-09)Denne analysen er utført i samband med videreutviklingen av Byråets utdanningsmodell. Den nåværende utgaven av modellen er beskrevet i serien Samfunnsøkonomiske studier, nr. 40. I den neste utgaven vil det bli tatt sikte ... -
Inntektsulikhet og avkastning av humankapital i Norge 1970-97
(Journal article; Peer reviewed, 2002)Mange land har opplevd en til dels sterk økning i inntektsforskjeller og avkastning av utdanning de seneste to tiårene, men endringene i Norge har vært små. Den særnorske utviklingen kan sannsynligvis forklares med bakgrunn ... -
Innvandrerbefolkningen er mangfoldig
(Journal article, 2007)Det er innvandrere fra 213 land i Norge; mange fra Sverige og Pakistan og noen ganske få fra Guadeloupe og Kiribati. Ved å dele innvandrerbefolkningen inn i grupper etter hvilke land de kommer fra, og etter hvorvidt de er ... -
Innvandrere med lavinntekt
(Rapporter;2010/5, Report, 2010)Beskrivelsen av lavinntekt i denne rapporten benytter seg utelukkende av data fra ett enkelt år. Tallene vil i noen grad være preget av tilfeldige variasjoner, ved at noen havner i lavinntekt ett år uten at det er uttrykk ... -
Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i et kjønns- og likestillingsperspektiv. Utdanning, arbeid og samfunnsdeltakelse
(Rapporter;2015/26, Report, 2015-06)Rapporten beskriver innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre innenfor utdanning, arbeid og samfunnsliv i et kjønns- og likestillingsperspektiv. Formålet er å gi en samlet fremstilling, som gjør det mulig å se ... -
Innvandreres demografi og levekår i Groruddalen og Søndre Nordstrand
(Rapporter;2009/22, Report, 2009)Bakgrunnen for denne rapporten er et oppdrag fra Byrådsavdeling for Byutvikling om å utarbeide statistikk over innvandrere og deres barns demografi og levekår i bydelene i Groruddalen og Søndre Nordstrand. Formålet med ... -
Innvandrerungdom og etterkommere i arbeid og utdanning : Hvor forskjellige er unge med ikke-vestlig bakgrunn fra majoriteten
(Rapporter;2008/33, Report, 2008-09-02)Denne rapporten belyser hvordan andelen som er i arbeid eller utdanning blant unge personer i alderen 16 til 34 år varierer med innvandrerbakgrunn. Følgende tre grupper sammenlignes: De som har kommet til Norge som innvandrere ... -
Introduksjonsordningen - en resultatstudie
(Rapporter;2015/36, Report, 2015-09)Rapporten presenterer resultater fra en analyse av 13 715 flyktninger som avsluttet den obligatoriske introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere i årene 2007-2011 og var registrert bosatt i landet året etter. Siktemålet ... -
Jenter og realfag i videregående opplæring
(Rapporter;2011/3, Report, 2011-01-01)Rapporten består av enkle analyser av elevmassen på de ulike realfagene i videregående opplæring, analyser av deres karakterer, og kartlegging av deres tidligere skoleprestasjoner. Denne rapporten er finansiert av ... -
Kan arbeidserfaring erstatte formell utdanning?
(Journal article, 2002)Kan manglende utdanning kompenseres gjennom læring på jobben? En måte å anslå omfanget av læring på jobben er å undersøke hvordan lønnen blir påvirket av arbeidserfaring og varigheten av arbeidsforhold. I denne artikkelen ... -
Klarer selvstendig næringsdrivende å opprettholde sin virksomhet over tid?
(Journal article, 2010)Mange av de som starter selvstendig næringsvirksomhet i Norge gir seg etter kort tid. Dette gjelder spesielt blant nyetablerte næringsdrivende. Bedrifter startet av menn overlever lengre enn kvinners, og middelaldrende ... -
Kompetanse i grunnskolen : Hovedresultater 2005/2006
(Rapporter;2007/21, Report, 2007-05-30)Undersøkelsen belyser lærernes fordypning i de fagene de underviser i. Studien omfatter kun de som underviser i de aktuelle fagene høsten 2005. I rapporten presenterer vi kompetanseprofilen for ulike fag i forhold til ... -
Kvinner dominerer på nesten alle nivåer : utdanning
(Journal article, 2007-12)Barnehagedekningen blir stadig bedre, og det ansettes flere i barnehagene, men andelen styrere og pedagogiske ledere med godkjent førskolelærerutdanning synker. Nesten «alle» unge deltar i videregående opplæring, og antall ... -
Levekår blant ikke-vestlige innvandrere i Norge
(Rapporter;1998/16, Report, 1998-10-29) -
Long term impacts of class size in compulsory school
(Discussion Papers;No. 858, Working paper, 2017-03-28)How does class size in compulsory school affect peoples’ long run education and earnings? We use maximum class size rules and Norwegian administrative registries allowing us to observe outcomes up to age 48. We do not ...