Blar i Statistics Norway's Open Research Repository (SNORRe) på forfatter "Gunnes, Trude"
-
Becoming “We” instead of “I”. Identity management and incentives in the workplace
Donze, Jocelyn; Gunnes, Trude (Discussion papers;760, Working paper, 2013-10)This article studies how a firm fosters formal and informal interaction among its employees to create a collective identity and positively influence their effort. We develop an agency model, in which employees have both a ... -
Cultural norms and financial incentives: A model of how to fund universities
Gunnes, Trude (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper derives the optimal compensation contract when two asymmetrically verifiable tasks are tied together, a cultural norm of behavior coexists with a financial incentive, and public funding is also a concern. To ... -
Didactic methods and small-group instruction for low-performing adolescents in mathematics: Results from a randomized controlled trial
Kirkebøen, Lars Johannessen; Gunnes, Trude; Lindenskov, Lena; Rønning, Marte (Discussion Paper;No. 957, Working paper, 2021-06)Can high-dosage tutoring help low-performing adolescents? We implement a randomized experiment to test a twofold intervention: A teacher training program customized for instructing 8th graders who perform poorly in mathematics ... -
Financial incentives and study duration in higher education
Gunnes, Trude; Kirkebøen, Lars Johannessen; Rønning, Marte (Discussion papers;714, Working paper, 2012-11)This paper investigates to which extent students in higher education respond to financial incentives by adjusting their study behavior. Students in Norway who completed certain graduate study programs between autumn 1990 ... -
Framskrivinger av befolkning og arbeidsstyrke etter utdanning med alternative forutsetninger for innvandring
Gjefsen, Hege Marie; Gunnes, Trude; Stølen, Nils Martin (Rapporter;2014/31, Report, 2014-10)SSB har med ujevne mellomrom produsert framskrivinger av tilbud og etterspørsel for ulike typer arbeidskraft siden 1993. Den makroøkonomiske modellen MODAG1 blir brukt til å framskrive etterspørselen etter utdanning, ... -
Gjennomgang av tidligere LÆRERMOD-framskrivinger
Gunnes, Trude (Notater / Documents;2017/42, Working paper, 2017-11-30)Siden 1998, da modellen LÆRERMOD ble etablert, har Statistisk sentralbyrå (SSB) regelmessig publisert framskrivinger av tilbud og etterspørsel for ulike typer lærere. I dette notatet går vi gjennom tallgrunnlaget og ... -
Konsummodellen i MSG6 ved økonomisk vekst : en analyse av utviklingen i energiforbruket og teknologisk endring
Bye, Brita; Gunnes, Trude; Larsen, Bodil Merethe (Rapporter;Nr. 2008/30, Report, 2008)Utviklingen i husholdningenes etterspørsel etter energivarer utgjør en viktig komponent i langsiktige økonomiske framskrivninger av norsk økonomi. Dette gjelder spesielt i framskrivninger av energibruk og konsekvenser ... -
LÆRERMOD 2016-2040 : Fremtidig tilbud og etterspørsel for fem typer lærere
Gunnes, Trude; Ekren, Rachel (Rapporter;2018/35, Report, 2018-11-01)I denne rapporten tar vi utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivingsmodellen LÆRERMOD. Vi tar ... -
LÆRERMOD 2019-2040 : Tilbud og etterspørsel for fem utdanningsgrupper av lærere
Gunnes, Trude; Perlic, Biljana; Ekren, Rachel (Rapporter;2021/11, Report, 2021-03-15)Denne rapporten tar utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2019 og framskriver til 2040 tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærergrupper. LÆRERMOD framskriver et læreroverskudd fram mot 2040. ... -
LÆRERMOD 2020-2040. Tilbud og etterspørsel for fem grupper av lærerutdanninger
Gunnes, Trude; Ekren, Rachel; Arnesen, Hanna Stangebye (Rapporter;2023/13, Report, 2023-03)Det framskrives en økning i lærertettheten fram mot 2040. Med lærertetthet menes antall lærerutdannede årsverk per barn i barnehage og antall lærerutdannede årsverk per elev i skolen. Både for barnehagelærere, grunnskolelærere, ... -
LÆRERMOD: Forutsetninger og likninger
Gunnes, Trude; Knudsen, Pål (Notater / Documents;2016/25, Working paper, 2016-01-11)Dette notatet omtaler forutsetninger og likninger i framskrivningsmodellen LÆRERMOD. LÆRERMOD framskriver tilbud av og etterspørsel etter fem typer lærere: Barnehagelærere, grunnskolelærere, faglærere og andre lærere, samt ... -
Målrettet og tilrettelagt matematikkundervisning for elever som presterer svakt i matematikk : Resultater fra et randomisert kontrollert forsøk på 8. trinn og videregående skole i Oslo
Bjørnset, Mathilde; Gunnes, Trude; Kindt, Marianne Takvam; Kirkebøen, Lars Johannessen; Lindenskov, Lena; Rogstad, Jon; Rønning, Marte (Rapporter;2020/7, Report, 2020-02-11)Formålet med denne rapporten er å beskrive og evaluere et tiltak gjennomført i Oslo-skolen. Tiltaket var rettet mot elever med svake matematikkferdigheter på 8. trinn og 1. trinn på videregående (Vg1). -
Oppdaterte framskrivinger av arbeidsstyrke, pensjonsutgifter og finansbyrde
Fredriksen, Dennis; Gunnes, Trude; Stølen, Nils Martin (Journal article, 2008)I forbindelse med pensjonsreformen har Statistisk sentralbyrå gjennomført oppdaterte beregninger av eff ektene på pensjonsutgifter, arbeidsstyrke og fi nansieringsbyrde. Utgangspunktet for blant annet utdanning og ... -
School accountability: Incentives or sorting?
Gjefsen, Hege Marie; Gunnes, Trude (Discussion papers;815, Working paper, 2015-07)We exploit a nested school accountability reform to estimate the causal effect on teacher mobility, sorting, and student achievement. In 2003, lower-secondary schools in Oslo became accountable to the school district ... -
Should economists listen to educational psychologists? Some economics of student motivation
Donze, Jocelyn; Gunnes, Trude (Discussion Papers;No. 662, Working paper, 2011)Abstract: This paper sheds light on the role of student motivation in the success of schooling. We develop a model in which a teacher engages in the management of student motivation through the choice of the classroom ... -
Tilbud og etterspørsel for ulike typer lærere mot 2040: Framskrivinger basert på LÆRERMOD
Gunnes, Trude; Knudsen, Pål (Rapporter;2015/41, Research report, 2015-10)Utdanner vi nok lærere? Ved å sammenstille tall for lærerstanden i dag med antall framtidige brukere av undervisningstjenester fram mot 2040, er hovedbildet: Et underskudd av grunnskolelærere Legger man til grunn ... -
Ventetid på uførepensjon : Kvalitetsforskjeller på tvers av NAV-kontorer
Gunnes, Trude; Kornstad, Tom (Rapporter;2012/45, Research report, 2012)Indikatorer skal benyttes til å kvantifisere sammenhenger på en forenklet måte der de i virkeligheten er kompliserte eller for kostbare å måle direkte. I denne rapporten har vi konstruert en indikator som skal angi hvordan ... -
Workload, staff composition, and sickness absence. Findings from employees in child care centers
Gunnes, Trude; Drange, Nina; Telle, Kjetil (Discussion Papers;No. 882, Working paper, 2018-08-17)We proxy workload by the number of adults per child in Norwegian child care centers, but do not find that centers with many adults per child have lower sickness absence than other centers. However, we do find that more ... -
Workload, staff composition, and sickness absence: findings from employees in child care centers
Drange, Nina; Gunnes, Trude; Telle, Kjetil (Peer reviewed; Journal article, 2021)Persistently, high workload may raise sickness absence with associated costs to firms and society. We proxy workload by the number of adults per child in Norwegian child care centers and find that more educated teachers ...