• Educational differences in cohort fertility across sub-national regions in Europe 

      Nisén, Jessica; Klüsener, Sebastian; Dahlberg, Johan; Dommermuth, Lars; Jasilioniene, Aiva; Kreyenfeld, Michaela; Lappegård, Trude; Peng, Li; Martikainen, Pekka; Neels, Karel; Riederer, Bernhard; Riele, Saskia te; Szabó, Laura; Trimarchi, Alessandra; Viciana, Francisco; Wilson, Ben; Myrskylä, Mikko (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Educational differences in female cohort fertility vary strongly across high-income countries and over time, but knowledge about how educational fertility differentials play out at the sub-national regional level is limited. ...
    • Fertility and family policy in Norway : a reflection on trends and possible connections 

      Rønsen, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2004)
      Below replacement fertility in many countries has lead to a renewed public interest in policies that may encourage young people to have more children. The Nordic countries are sometimes in focus in this respect, as their ...
    • Inntektsulikhet og avkastning av humankapital i Norge 1970-97 

      Hægeland, Torbjørn (Journal article; Peer reviewed, 2002)
      Mange land har opplevd en til dels sterk økning i inntektsforskjeller og avkastning av utdanning de seneste to tiårene, men endringene i Norge har vært små. Den særnorske utviklingen kan sannsynligvis forklares med bakgrunn ...
    • NEET Status and Early versus Later Skills among Young Adults: Evidence from linked register-PIAAC data 

      Barth, Erling; Keute, Anna-Lena; Schøne, Pål; von Simson, Kristine; Steffensen, Kjartan (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Do skills protect against exclusion in adult ages, and how important are the skills acquired before the age of 16 years versus those acquired later on? We match the scores on numeracy and literacy skills from the 2011 PIAAC ...
    • Sysselsetting blant innvandrere : hvilken betydning har individuelle egenskaper 

      Blom, Svein (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Denne artikkelen reiser spørsmålet om hvilke individuelle egenskaper og «tilpasningsstrategier» som karakteriserer innvandrere i inntektsgivende arbeid, og i hvilken grad disse faktorene spiller noen rolle for hvor forankret ...
    • Tidlig læring og sosial mobilitet: Norske barns muligheter til å lykkes i utdanningsløpet og arbeidslivet 

      Mogstad, Magne; Rege, Mari (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Familiebakgrunn har stor betydning for barns utvikling. Flere internasjonale studier viser at skoleprestasjoner, utdanningsnivå, arbeidsmarkedstilknytning og lønn er avhengige av familiebakgrunn. Spesielt viser studiene ...