dc.contributor.author | Bruvoll, Annegrete | |
dc.contributor.author | Bye, Torstein | |
dc.date.accessioned | 2010-11-19T10:34:35Z | |
dc.date.available | 2010-11-19T10:34:35Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.citation | Økonomisk forum, Årg. 58, nr. 1 (2004), S. 20-27 | en_US |
dc.identifier.issn | 1502-6108 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/177824 | |
dc.description | Publisert med tillatelse fra Samfunnsøkonomenes forening | en_US |
dc.description.abstract | I energi- og miljøpolitikken finnes det mange eksempler på godt definerte miljøproblemer,
ikke minst fordi vi har en aktiv miljøbevegelse. Når det gjelder å løse disse problemene, synes
det derimot å være et virvar av løsningsforslag og instrumenter. I noen tilfelle kan dette skyldes
sammenblanding av problemer, i andre tilfelle fordelingskonflikter og manglende forståelse
for kostnadene ved å administrere og effektuere komplekse reguleringsregimer. Ikke minst
må politikere og interesseorganisasjoner ta sin del av skylden for manglede effektivitet i politikken.
I denne artikkelen viser vi noen slike problemer ved klimapolitiske tiltak, instrumenter
i energipolitikken og eierskap til vannkraftressursene. Eksemplene er ikke tilfeldig valgte.
Alle er nå gjenstand for ny politisk behandling. Tilsvarende eksempler kan sikkert finnes innenfor
hele spekteret av norsk reguleringspolitikk. | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Samfunnsøkonomenes forening | en_US |
dc.relation.uri | http://samfunnsokonomene.no/ | |
dc.subject | Miljøpolitikk | en_US |
dc.subject | Energipolitikk | en_US |
dc.subject | Vannkraft | en_US |
dc.subject | Samfunnsøkonomi | |
dc.title | Trippel salto i reguleringspolitikken | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.source.pagenumber | 20-27 | en_US |
dc.source.volume | Årg. 58 | |
dc.source.journal | Økonomisk forum | |
dc.source.issue | Nr. 1 | |